Fox og Activision har slået hovederne sammen med de svenske spiludviklere hos UDS og lavet en klon af hit-spillet Driver, baseret på tv udsendelsen World´s Scariest Police Chases, hvor pushere, berusede kontorarbejdere eller bare generelle idioter bliver optaget på video, imens de prøver at køre fra politiet. Af en Driver klon at være er World´s Scariest Police Chases ikke meget at skrive hjem om, men spillet har dog nogle lyspunkter.

Kørekort og registreringsattest, tak!

Ved første øjekast ligner World´s Scariest Police Chases det klassiske spil Driver så meget, at du kan under dig over at den slags overhovedet er tilladt. Men vendt om er det jo optimalt, hvis du var fan af Driver og leder efter spil, der kan levere samme bil baserede action. World´s Scariest Police Chases er naturligvis baseret på tv-serien af sammen navn. Du skal i spillets hoveddel gennemføre missioner, der alle der løst baseret på situationer fra serien (hvilket betyder at du skal forfølge en eller anden knold i en bil). Intro klip viser dig hvad du skal på missionen, hvem der skal arresteres og hvorfor. Derefter er det ind i din politibil (eller hvad du nu vælger, der er totalt 13 forskellige køretøjer at befri igennem spillet) og biljagten er i fuld gang.

Missionerne er godt varieret, selvom der naturligvis er et gennemgående tema baseret på politiet og biljagter i alle missionerne. Til forskel fra Driver kan du nu gribe til håndvåben for at nedlægge eller stoppe forbrydere. Din makker hænger nemlig ud af vinduet på din patruljevogn og blæser løs med sit våben, som en anden skydeglad psykopat (okay så det er dig der styrer aftrækkeren mens du kører, men det gør det ikke mindre sjovt). I two player kan du endda have en anden spiller til at styre din makker, så mens du kører bilen skyder den anden spiller, hvilket sjovt nok er betydeligt mere underholdende end selve biljagten.

For det meste skal du blot følge en stor pil på skærmen hen til dit mål, ligesom du gjorde i Driver, og gennemføre en opgave inden tiden løber ud.også ligesom i Driver. De fleste biljagter fungerer ligesom i Driver (igen igen). Når først du har set personen du skal jagte, må du ikke miste ham af syne, ellers taber du missionen. Der er 20 missioner at arbejde dig igennem, og de har naturligvis en stødt stigende sværhedsgrad, og en bred vifte af opgaver der skal løses, som spænder over alt fra flygtende narkopushere til berusede biltyve. Når de 20 missioner er gennemført er der dog ikke forfærdeligt meget at vende tilbage til World´s Scariest Police Chases for, så levetiden er ret begrænset.

Og kønt er det sgu ikke

Mens biljagterne i World´s Scariest Police Chases leverer underholdende og uforpligtende action, så er spillet bestemt ikke en fornøjelse at kigge på. Grafikken er gnidret low-res, der er forbløffende detalje- og livløs at kigge på. Det vælter med grafik- og polygonfejl og spillet er proppet til randen med pop-up grafik, der yderligere skæmmer helhedsindtrykket. Dog formår World´s Scariest Police Chases til tider at levere nogle ganske flotte effekter, som for eksempel regn- eller tordenvejr, samt ganske nydeligt lys ved nattekørsel. Spillet render ikke med nogen priser for kønneste spil til Playstation i år. Det er en skam der ikke er arbejdet mere med grafikken, da det sikkert kunne have gjort spillet mere attraktivt.

Lyden er en anden sag, for den er overraskende nok faktisk ganske god. Der er glimrende underlægningsmusik i form af nogle ret funky guitarriffs (pålidelige kilder siger det lyder som introen til tv-showet), mens lydeffekterne virkelig giver en fed stemning. Der er nemlig masser af radiosnak fra hovedkvarteret over din politiradio og du har naturligvis også mulighed for at tænde politibilens sirene (yepee!!), hvilket lige giver et ekstra pift af stemning til biljagterne. Der er en del tale indtalt af John Bunnell, der åbenbart har en eller anden form for tilknytning til tv-showet. Han gør det ganske godt som speaker, og giver spillet samme lidt overdrevne selvhøjtidelige stemning, som tv-showet besidder.

Men hvor længe er det sjovt ?

Det klassiske spørgsmål er om underholdningsværdien i et spil som World´s Scariest Police Chases er vedvarende eller om den forsvinder når du har spillet de første 3 baner. Multiplayer spillet er morsomt i små (meget små) doser af gangen og gør ikke meget for spillets levetid, mens der kun er begrænsede udfordringer på de 20 missioner spillet byder på. Der er en række andre spilmodes, der dog ikke rigtig har samme gods at byde på som spillets hoveddel, Pursuit Mode, og som derfor ikke rigtig formår at tilføje til spillets livetid.

Alt i alt så er der alt for meget i World´s Scariest Police Chases, der er tyv stjålet fra Driver. Det er rigtig at politi konceptet er ganske sjovt og ideen med at du kan skyde fra bilen virker også god nok, men alt i World´s Scariest Police Chases virker som om du har gjort det før en million gange hvis du har spillet Driver..bortset fra at det i Driver var flottere, hurtigere og med en bedre fysisk model. Hvis du var die-hard Driver fan kan du nok klemme en weekends underholdning ud af World´s Scariest Police Chases, mens andre, der søger oktanbaseret action, nok bør kigge på billig-hylden efter Driver, der sikkert kan fås til en billig skilling.