ActivisionO², der er Activision's nye afdeling for deres extreme sportsspil, skifter skateboardet ud med en professionel BMX og sender os ud og køre med de skøre. og de bedste BMX-atleter i verdenen! Stjernerne er blevet byttet ud, og i "hovedrollen" har vi nu Mat Hoffman, BMX's Konge, i stedet for den gamle kending, Tony Hawk. Men hvorvidt Mat Hoffman's bliver lige så stor en succes som Tony Hawk's Pro Skater, må du læse videre for at finde ud af.

Celebrity Deathmatch: Mat Hoffman vs. Tony Hawk
I den virkelige verden er forskellen mellem skateboarding og BMX stor og disse to kategorier er endda rivaliserende. Mange mener at skateboarding er den ultimative sport og ligeså mener andre BMX er det fedeste, og at skateboards er for børn og for folk der ikke kan finde ud af at tage bukser på, uden at få hængerøv. På PlayStation derimod, er den eneste forskel de forskellige tricks du kan lave i de to spil. Det er simpelthen umuligt at sige Mat Hoffman Pro BMX uden at sige Tony Hawk Pro Skater. Fordi disse to spil er bygget på den samme spilmotor, som oprindeligt blev lavet til Tony Hawk Pro Skater, er der ikke ret meget nyt at finde i Mat Hoffman Pro BMX. Men hvis man enten ikke har spillet Tony Hawk's eller er en sygelig fan af serien, så er der da lidt at hente alligevel. For de "ikke-indviede" er Mat Hoffman Pro BMX et utroligt sjovt spil, med gameplay, grafik og lyd udover det sædvanlige, som nok skal give mange timer, enten alene eller med vennerne, foran dit 24-tommer stuealter. Mat Hoffman Pro BMX er dog af "mere-af-det-samme"-princippet, og er hverken bedre eller dårligere end Tony Hawk Pro Skater, bortset fra om spilleren fortrækker et skateboard eller en BMX cykel.

Mere mere-af-det-samme.

Grafikken i Mat Hoffman Pro BMX er ganske flot, og den lever da også helt op til det vi forventer af nye PlayStation-spil. Grafikken er til tider lidt kornet og grov, men samtidig er den flydende og passer til både stemningen og spildesignet. Spillernes figurer er alligevel flot detaljerede og bevæger sig realistisk til de halsbrækkende tricks. De mange forskellige baner, der åbnes for hen ad vejen, er ikke bare utrolig store, men mere varierende end man kunne forvente. På samme bane kan man det ene øjeblik befinde sig i en skatepark, for at få minutter senere være i en baggård, på et tag eller et gelænder, der hænger godt 10 meter over jorden. Ikke nok med det, men hver gang du åbner for og starter på en ny bane får du et flot filmklip at virkelige professionelle BMX ryttere at se. Alt i alt er grafikken identisk med det første Tony Hawk Pro Skater spil.

Fakie Back-flip Superman 720° True-spin to Fakie Ice Pick Grind

Gameplayet er, igen, mere af det samme, og fuldstændigt magen til det, der gjorde Tony Hawk Pro Skater berømt. Selvfølgelig er trickene nu skiftet ud med en kaskade af fede BMX-tricks, hop og grinds. Hvis man har spillet Tony Hawk Pro Skater, er Mat Hoffman Pro BMX hurtigt at komme i gang med og let at gå til. Kontrollen er godt sat sammen og din rytter reagerer hurtigt og præcist på din kommando. Du har mulighed for at lave quick-spins (til begge sider), grinds på gelændere, mindre tricks (blandt andet barspins) og du kan selvfølgelig også fyre de helt syge tricks af, der inkluderer høje hop og kombinationer af tricks, mens du hænger i luften. Alle disse forskellige tricks (totalt over 30) kan selvfølgelig kombineres i det uendelige og det er ikke umuligt at lave den ovenstående Fakie Back-flip Superman 720° True-spin to Fakie Ice Pick Grind, men for at finde ud af hvordan man fyrer den af og hvordan den ser ud, må du selv lige ned hos din lokale spil handler og købe et eksemplar af Mat Hoffman Pro BMX.

Volume: Max

Spillets lydside tager virkelig kegler, og er muligvis det fedeste ved spillet. Med numre fra blandt andet Bad Brains, Stone Roses, Jurassic 5 og Static-X, for slet ikke at glemme det rigtig fede nummer fra Outkast, som hittede med Mrs. Jackson for ikke så lang tid siden. De forskellige numre passer perfekt ind i det "miljø", de fastlægger kulturen og skaber en fed atmosfære og man får sig hurtigt en yndlingssang som man kan sidde og rocke med på mens man laver tricks på sin BMX.

Lydeffekterne er ikke dog ikke noget specielt, og "er der" nærmest bare. De bidrager da til stemningen som de skal og de fleste af dem lyder også realistiske nok, men de er langt fra i samme klasse som soundtracket. Man kan også meget hurtigt få morderiske planer om kommentatoren, som fyrer en af fem forskellige replikker af, hver gang du falder. Jeg endte selv med at sætte effects volume ned og music volume til max.

Pro Bike eller Løbehjul?

Alt i alt, er Mat Hoffman Pro BMX et godt og solidt spil. Hvis man da ser bort fra, at det er fuldstændig det samme som Tony Hawk Pro Skater. Lige så fedt som grafik, gameplay og lyd er til Mat Hoffman Pro BMX, lige så fedt er det i det gamle Tony Hawk Pro Skater. Så hvis man har prøvet Tony Hawk Pro Skater, eller efterfølgeren, er der desværre intet at komme efter, med mindre man har gennemført Tony Hawk Pro Skater og er vild efter at spille nogle nye baner. Men hvis man aldrig har fået spillet nogen af Tony Hawk's Pro Skater-spillene, er Mat Hoffman Pro BMX et utroligt fedt spil.

Der er altså ingen originalitet at komme efter og du kan stort set på alt hvad Mat Hoffman Pro BMX har at byde på ved at købe Tony Hawk Pro Skater, der sikkert kan findes til discount pris i en billig kasse hos din lokale spilforhandler. Derfor skal du være mere end ualmindelig fan af denne genre af spil eller BMX cykler for at der er begrundelse for at investere i Mat Hoffman Pro BMX. Den manglende nytænkning redder Mat Hoffman Pro BMX et 6-tal i land.

Om Lasse Buhl