Gameboy Advance: Et af de mest interessant spil der var klar ved lanceringen af GameBoy Color herhjemme var uden tvivl F-Zero, der er en forbedret GameBoy Advance udgave af et oldgammelt Super Nintendo Entertainment System (SNES) spil. F-Zero - Maximum Velocity byder på hidsig fart, masser af spænding og ikke mindst det bedste multiplayer gameplay vi endnu har set til GameBoy Advance.

Pedalen til gulvet

F-Zero´s koncept er så simpelt som de overhovedet kommer i et computerspil. Ikke siden Pac-Man har spilbranchen set et så simpelt, men så underholdende et koncept. Du skal flyve ræs i et rumskib (eller en flyvende bil eller et hovercraft eller hvad pokker det nu er), og dit mål er naturligvis at komme først over målstregen. Hvis du er placeret blandt de bedste når løbets 5 omgange er fordi, kan du få lov til at komme videre til en af spillets 20 baner og race videre. Simpelt, overskueligt, svært og underholdende.

Du har naturligvis forskellige rum-hover-bil-skibe at vælge imellem i starten af spillet, og disse har selvfølgelig forskellige tophastigheder, acceleration og lignende. Igennem spillet kan du spille flere skibe fri, der er nødvendige hvis du vil gennemføre spillet. Desuden skal du holde øje med dit skjold, for det er mere sandsynligt, at du ender som en bunke rygende skrot på banen, end at du kommer nummer sjok i et løb. Ikke fordi der er maskinkanoner eller missiler med i spillet, for det er der nemlig ikke, men fordi du mister skjold ved at ramme banens sider og ved at flyve ind i dine modstandere. På de senere baner er der også miner på banerne, der hurtigt kan forvandle dit nypudsede rumskib til en bunke rygende skrot, der knuses til ukendelighed mod banens bande.

Det charmerende ved F-Zero - Maximum Velocity er spillets hastighed. Der er virkelig fart over feltet i løbene, og du skal holde tungen lige i munden for overhovedet at placere dig godt nok, så du ikke dør med det samme eller kommer nummer sjok hver gang. Der er heldigvis forskellige sværhedsgrader, så du kan starte blidt ud hvis du ikke er voldsom fan af at tabe hele tiden. Banerne er veldesignede, fyldt med hidsige sving og gode langsider, hvor du virkelig kan angribe og overhale dine modstandere, og der er som sagt 20 af dem. Du får brug for alle ledige fingre, for udover speeder og bremse fungerer skulderknapperne på din GameBoy Advance som en form for luftbremse, der får skibet til at krænge, hvilket gør det muligt at tage skarpe sving i høj fart. Det kræver en del træning at time det ordentligt.

Det holder!

Grafisk holder F-Zero - Maximum Velocity ganske godt. Det er ikke fordi den er smæk fuld af detaljer eller så farverig at den virker, nej det er fordi den er hurtig. Banerne er tegnet i 2D og på dem styrer du dit 3D fartøj, der er ganske flot lavet og rimelig detaljeret. Det fungerer godt, selvom lidt mere dybde i banerne havde været okay. Der er heller ikke rigtig noget ved siden af banerne, andet end en farvet flade, så der er ingen popup grafik eller lignende. 3D fartøjerne og de forskellige lag i 2D grafikken arbejder godt sammen for at give dig det indtryk at F-Zero - Maximum Velocity foregår i en form for semi 3D.

F-Zero til GameBoy Advance bærer tydelige præg af Super Nintendoens såkaldte Mode7 grafik. Mode7 var en grafik teknologi, der tillod 360 graders bevægelse i spilområdet, som i for eksempel Super Mario Kart. Folk der har ejet en Super Nintendo, sidder nu med nostalgiske tårer i øjnene, mens alle andre sikkert syntes at Mode7 er dybt ligegyldigt.

Lyden skuffer mig lidt, men det har nok ikke været let for udviklerne at proppe alt for megen lyd ind i et spil som F-Zero. Det er for det meste motorstøj og lidt hvinen du bliver præsenteret for. Baggrundsmusikken er dog i modsætning til lydeffekterne utrolig varierende og ganske god efter min mening. Den består at en bred vifte af up-beat musiknumre, der desværre en gang imellem lyder lidt for "GameBoy Color"-agtige. På nogle baner giver den en god hektisk stemning, og passer godt til spillets hastighed.

For fartfans

Men F-Zero har mere at byde på. Med et link kabel kan du spille op til 4 spillere, endda selvom du kun har 1 spil (det kræver naturligvis 4 GameBoy Advance at spille 4 personer...duh.). Den person der starter spillet vælger bane og fartøj og det overføres så via kablet til de andre spillere. Det er et smart system og multiplayer spillet forbedrer virkelig F-Zeros levetid og underholdningsværdi.

Det F-Zero formår, som ingen andre racerspil til håndholdte konsoller har gjort efter min mening, er at give en vidunderlig fartfornemmelse. Du føler virkelig at du fræser ud af banen med flere hundrede kilometer i timen. Det gør F-Zero til det perfekte spil til racerfolket, der kan lide spil hvor alting går stærkt, mega stærkt. Hvis jeg endelig skal løfte en pegefinger, og det skal jeg jo for jeg er nemlig jyde og vi lader som bekendt ikke træerne vokse ind i himlen, så skal det være at løbene nogen gange virker lidt for lange i F-Zero, og sværhedsgraden derfor er en smule for høj. Men det er virkelig småting, og det burde bestemt ikke afholde dig fra at købe spillet med det samme.

Spillet er venligst udlånt af de flinke mennesker hos Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.