Redaktøren han har altid travlt på sin bondegård, hver gang han vil ta et lille hvil, er der tusind ting at gøre. Grisene skal fodres, så vi kan få dejligt kød, kornet det skal høstes, så vi kan få mel og brød. Redaktøren han har altid travlt på sin redaktion, hver gang han vil spille et slag Quake.kommer der et spil fra Ubi Soft som skal anmeldes først.

Okay jeg indrømmer
Jeg kan lige så godt krybe til korset med det samme.jeg syntes Harvest Moon er tæt på det mest underholdende man kan lave alene med sig selv. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor, men jeg kan garantere, at det bestemt ikke er fordi, jeg går og drømmer om at eje 40 tønder land og passe grise hele dagen i virkeligheden. Det er nok nærmere fordi jeg kan lide Harvest Moons rollespilselementer, de økonomiske aspekter og fordi noget af spillet minder mig om Azure Dreams (bare uden monstre), som jeg af lige så uforklarlige årsager også var ret vild med.

Kort fortalt er Harvest Moon en form for landmandssimulator, selvom ordet "simulator" måske er lige stort nok til at dække over hvad Harvest Moon har at byde på. Du har overtaget din bedstefars gård (da han er død regner vi ikke med at han har forfærdelig meget at bruge den til mere), og du har nu kun nogle få år til at bringe den op til dens tidligere pomp og pragt. Udover gården og det omkringliggende terræn og marker, kan du besøge en lille landsby, hvor du kan interagere med de lokale, som der er omkring 50 forskellige af, på en måde der klæber sig op af Azure Dreams.

For at tjene penge til at købe nyt og mere avanceret landbrugsværktøj, eller for at kunne lave tilbygninger til gården, skal du producere afgrøder. Det betyder at du, muligvis lige som virkelige bønder, hurtigt falder ind i en arbejdsmæssig rutine i spillet. Du rydder et område land for sten, træer og ukrudt, køber og sår nogle afgrøder, vander og luger og høster, hvorefter du gentager processen til du har penge nok, til hvad det nu ellers var du skulle købe. Når du så har penge nok, kan du udvide gården med stalde og begynde at holde dyr som heste, høns, køer og får, hvorefter rutinen går fra at så og høste, til at vande, børste og fodre dyrene. Under alle omstændigheder skrider Harvest Moon frem en dag af gangen, hvor du gengager de samme rutiner, i hvad der i starten an virke som en evighed.

Jamen Henrik.det lyder sgu da ikke sjovt !

Nej vel ? Nogle vil nok mene at havearbejde i Harvest Moon er omtrent lige så underholdende som havearbejde i virkeligheden. Men der er mere under overfladen i Harvest Moon end man skulle tro. Den økonomiske simulation er ganske underholdende, og du skal træffe masser af forskellige valg, som for eksempel valg af afgrøde eller om du skal udvide din gård med svineavl eller en hønsegård, hvilket vil udvide dine daglige pligter. Der er jo også det overgroede område bag huset, som du med lidt flittigt arbejde kunne rydde og bruge til en græsmark til køer, eller måske et drivhus til eksotiske urter. Så er der jo hele debatten om hvordan marker skal placeres bedst muligt, eller om det måske ikke var smartere at tjene penge på at sælge æg, da høns kræver et minimum af vedligeholdelse. Det er blot nogle få eksempler på de mange muligheder du har og beslutninger du skal træffe i spillet. Dertil kommer spillets rollespilselementer.

Harvest Moon er i og for sig ikke et rigtigt rollespil. Der foregår ingen karakterudvikling, men dine handlinger har indflydelse på forskellige ting og vil få en effekt på spillets slutning. Du kan trave ind til byen, hvis du ellers kan finde en pause i dit arbejde, og snakke med de lokale, købe nyt udstyr til brug på gården, eller, som i så mange andre japanske spil, forfølge en "love interest" (læs: forsøge at score en af de 5 piger i byen). Desuden er der en lang række specielle mærkedage (som regel flere om måneden) i løbet af de 3 år spillet strækker sig over. Der er markedsdage, høstfester, fødselsdage og en masse andre events og små quests, der pepper spillet lidt op og bryder rutinen. Flere af disse dage indeholder minispil, som for eksempel hestevæddeløb eller hanekamp, der er ganske underholdende og bryder det ellers så ensformige landbo liv.

Der er utroligt mange ting at tage sig til eller at opleve i Harvest Moon. Det kan virke overvældende i starten, og det vil sikkert skræmme nogle spillere væk. Harvest Moon er et spil der er designet til at underholde i længden, så hvis du giver det nogle timer, så vil du opleve at spillet tilbyder en lang række underholdende muligheder, der tidligere har gjort Harvest Moon serien så populær til Super Nintendo. Spillets blanding af planlægning og strategi, placering af marker og hvordan du administrerer din tid har enorm effekt, med et snært af rollespil, virker tillokkende og vanedannende. Du skal lige spille en ekstra dag for at få dine afgrøder i hus, du skal lige lege lidt mere med din hund på gården, du skal lige se om ikke du kan få råd til den nye spade, du jo har ønsket dig så længe.

Nuttet grafik

Grafikken i Harvest Moon er ganske farverig og nuttet. Den kan bedste beskrives som meget firkantet tegneserieagtig grafik. Spillet ses skråt oppefra, og selvom grafikken ikke er alt for detaljerig eller indeholder imponerende teksturer, så virker den ganske funktionel, og giver en hyggelig landlig stemning. Spillet er forholdsvist animationsfattigt, og det eneste der rigtig bevæger sig er de få levende væsner du møder, og de er i modsætning til resten af spillet ikke opbygget i 3D. Der er ikke forfærdelig megen karakter animation, men personerne er ganske sødt lavet, så de manglende animationer gør ikke så meget. Men når alt kommer til alt.hvor spændende grafik kan man lave, når det man skal vise er en gård og en pløjemark? Så man kan tilgive Harvest Moons grafiske mangler.

Lyden er.ja lad os bare sige den er der. Lydsporet er bestemt kædens svage led. Musikken består af meget lav, men til tider meget sød og iørefaldende underlægningsmusik, der ikke tjener noget direkte stemningsmæssigt formål. Det eneste andet end denne i længden meeget ensformige musik er enkelte lyde fra værktøj og måske enkelte lyde fra dine dyr. Altså ikke noget at holde høstfest over.

Gameplay der holder

Et spil som Harvest Moon baserer alt på det vanedannende gameplay. Der er ingen action, ingen smart grafik, intet imponerende lydspor, tæt på ingen handling, men der er et utroligt vanedannende gameplay, der hvis du har bare lidt tålmodighed vil suge dig fast til skærmen og holde dig fanget i ugevis. Men Harvest Moon er ikke et spil, der belønner dig med det samme, det kræver en indsats og det kræver et engagement. Hvis du er ked af at skulle gentage de samme ting om og om igen (selvom det faktisk er sjovt, lidt på samme måde som en Tamagotchi), så hold dig langt væk fra Harvest Moon.

Selvom spillet måske ikke ved første øjekast virker tiltalende, så er det spækket med minispil, personer du kan snakke med, forskellige ting og et næsten uoverskueligt væld af muligheder. Ikke to spillere vil have helt den samme oplevelse af at spille Harvest Moon. Om man så finder det interessant eller frastødende, vil jeg lade være op til jeres dømmekraft, jeg kan blot sige at jeg finder det ganske sjovt. Under alle omstændigheder er Harvest Moon virkelig et spil for hele familien, hvor alle køn og aldersgrupper kan være med, og det må siges at der er langt imellem den slags spil til Playstation. Hvis du stadig ikke er sikker på om Harvest Moon er noget for dig, bør du nok overveje at låne eller leje spillet først. Så bliver du i hvert fald ikke skuffet. Jeg vil vende tilbage til min kartoffel mark.den skal luges og vandes, og køerne skal malkes, og fårene klippes og jeg skal også rydde op på gårdspladsen og ind til byen og købe frø og og.

Spillet er udlånt af Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00.