Prop nye batterier i lyspistolen og sæt dig godt tilrette foran fjerneren, for Time Crisis er tilbage på din Playstation. Dog ikke i form af Time Crisis 2, som mange kender fra spillehallerne, men i form af Time Crisis: Project Titan, der har en meget populær forgænger at leve op til. Om det kan lade sig gøre kan du finde ud af her i selskab med GameSector og en skarpladt GCon45.

Navnet er Miller..Richard Miller.
Lige som du, eller rettere Richard Miller, havde sat sig i sofaen med en kold dåseøl og en stor skål chips (sikkert barbecue chips...Richard Miller virker som en barbecue-kinda-guy) efter at have befriet præsidentens datter, fordrevet terroristerne og reddet verden i det første Time Crisis spil, er der problemer igen. Denne gang er præsidenten blevet myrdet, og af uforklarlige og dumme årsager, som man i Time Crisis: Project Titan kalder et plot, er du den hovedmistænkte. Du får nu 48 timer til at bevise din uskyld, og den bevises bedst med en rygende Desert Eagle i hånden og masser af .357 Magnum i lommen.

Historien i spillet er, som du måske har gættet, ligesom hjul på en blåhval: komplet ubrugelig og egentlig kun til besvær. Plottet munder ud i at du enten skal spille et Time Attack eller et spil i Normal mode. Time Attack er den gamle kending, hvor du skal så hurtigt igennem en bane så muligt, og så ellers bare blæse på alt hvad der hedder træfsikkerhed, mens Normal mode er det "normale" spil, hvor du skal skyde dig igennem en lang række baner, eller "verdener" om man vil, og klare forskellige boss kampe, for at gennemføre spillet. Normal mode kan spilles på 3 sværhedsgrader, så selv de værste skytter kan være med.

Ligesom i det foregående Time Crisis spil bevæger du dig i Project Titan fra område til område, hvorefter du skal skyde en række fjender, der bevæger sig rundt på skærmen, kommer frem bag dækninger, eller står stille og skyder på dig, med din lyspistol ved at skyde på skærmen. Når alle fjenderne er døde fortsætter du til næste område. Der er 3 store områder, hver opdelt i 4 baner, som desværre kan gennemføres ret hurtigt hvis du ellers er god med en lyspistol.

Hvis du når til et områdes slutning med liv og tid nok i behold bliver du som regel mødt af en boss, der skal besejres før du kan komme videre. I bosskampene kan du nu, til forskel fra det tidligere spil, selv skifte stilling, så du kan angribe fjenden fra flere vinkler, men det er vist også den eneste og største ændring i spillets gameplay, siden første Time Crisis spil. Det er et utroligt simpelt gameplay, der dog, ligesom i første Time Crisis spil, er utroligt underholdende og vanedannende.

Grafisk middelmådigt

Project Titan skuffer efter min mening lidt når det kommer til grafikken. Intro og cutscenes er meget pixelerede og i forholdsvis lav kvalitet. Dog er grafikken noget bedre under selve spillet, selvom den er langt fra imponerende. Karaktermodellerne er pænere end de var i det første Time Crisis spil, men baggrundene er lidt kedelige og ikke alt for detaljefyldte. For det meste går spillets action dog så hæsblæsende hurtigt, at du ikke rigtig har tid til at glo på detaljerne eller fejlene grafikken.

Men det skal hverken komme an på lyd eller grafik i et spil som Time Crisis, for spillet har nemlig et virkelig godt og solidt gameplay, selvom spillet er alt for kort. Project Titan er proppet til randen med hurtig action, der holder dig bundet til skærmen, indtil dine arme er ved at falde af i træthed over at holde på din lydpistol. Og det er et spil som alle kan være med til og sætte pris på. Der er ikke meget at lære: skyd fjenderne med lyspistolen, tryk på en knap for at dukke dig og samtidig lade (hvilket også er praktisk til at undgå fjendtlige skud og kastevåben), og vupti du er i gang med at spille. Der kan både lillebror, kæresten og farmor være med.

God Underholdning

Time Crisis: Project Titan er virkelig god underholdning, selvom spillets levetid måske er en smule for kort. Spillet har ikke helt samme vedvarende underholdende koncept som Point Blank 3, men hvis du var fan af det første Time Crisis spil kan du slet ikke gå galt i byen med efterfølgeren. Der er dig enkelte skjulte spilmodes, der hjælper lidt på genspilningsværdien. Spillet kunne have været bedre, med bedre plot, bedre grafik og et forbedret lydspor, men hvad angår action og fængslende gameplay, så har Project Titan det i bunkevis.

Om Johan Tandrup Kensler