Er du træt af at blive hustlet af pool-hajer for hele din SU? Er du træt af at alle griner når du misse de mest simple stød? Er du træt af at ejeren af pool hallen gang på gang banker dig gul og blå når du flænser filten på poolbordet? Med Cue Club fra Midas Interactive, kan du i det mindst sørge for at du bliver ydmyget, mens du sidder i dit eget hjem.

Kridt køen
Jeg tror efterhånden, at alle sportsgrene i hele verden har sit eget computerspil (og også et hav, som ikke burde finde sted i virkeligheden), og billard er ingen undtagelse. Midas kridter køen, og har sammen med Bulldog Interactive kreeret et flot billard-spil, som har (næsten) alt, hvad man kan forvente sig af en sådant spil, og til tider mere end man kan forvente i form af sjove gimmicks.

Indgangsvinkel lig med udgangsvinkel

Cue Club er alle de mest spillede former for billard samlet under et tag. Man kan spille både 8-ball (med amerikanske eller europæiske regler), 9-ball, snooker, mini-snooker og det udmærkede "Killer", hvor man på skift skal potte ballerne, og man mister liv ved ikke at ramme.

Køen kan styres på 2 forskellige måder. "Standard" fungerer ved hjælp af en powerbar i toppen af skærmen, som kan stilles på et procent tal (af skudstyrken, hvor 100% er en ordentligt morfar af en skud). Derudover er der "Virtual", hvor man styrer skudstyrken med musen ved at trække den hurtigt eller langsomt hen mod den hvide bal. Denne virtuelle skud-mode er meget svær, medmindre ens finmotorik er helt suveræn. Så heldigvis kan man holde sig til den almindelige kø-kontrol.

Igennem spillet er det meningen at du skal optjene stjerner, som fortæller lidt om, hvor god du egentlig er til at spille. Man starter med 1 stjerne ud af maximalt 5, og ved at vinde over ligeværdige (eller bedre) modstandere, får man flere stjerner og kan udfordre sværere modspillere. Man kan ikke få point for at banke en modstander, som har færre stjerner end en selv, så det handler om at gå efter de tunge drenge, hvis man vil opad på rangstigen.

Man starter spillet med en standard-kø, men får mulighed for at "befri" flere køer senere i spillet. Nogle køer er nemmere at styre eller kan skyde hårdere, så man kan vælge alt efter hvilket temperament, man vil spille efter. Naturligvis kan man også starte Quick Games hvis du blot vil spillet et hurtig slag pool mod en ven eller en computermodstander, uden at tænke på stjerner, eller du kan gå en tur i Cue Clubs virtuelle chatrum og udfordre modstandere. Dertil kommer mulighed for at spille diverse turneringer, der er ganske svære at vinde. Cue Club er fyldt med forskellige spilmuligheder og regelsæt at spille efter så levetiden er sikret, for der er virkelig mange timers spil gemt på cd´en.

Virtuel Chat

Cue Club har en hidtil uset feature, hvor man kan gå ind i et chat-rum, og snakke med andre spillere. Man skal IKKE have internet-adgang, for det hele er bare computerstyrede chattere, som slynger tilfældige bemærkninger ud i luften. Denne del er kun sjov i 3 minutter, for computeren svarer meget ulogisk når man skriver til den, og det eneste formål man har derinde er at udfordre andre spillere og spille billard. Så du skal ikke forvente at sidde og føre længere samtaler i de enkelte chatrum, for den automatisk genererede tale i de enkelte chatrum er plat og komplet indholdsløs.

I starten er kun ét chatrum åbent, men jo flere spillere man jorder og jo flere stjerne man tjener, jo flere rum bliver åbnet. Hvert chatrum har en "Boss", som man skal vinde over for at score de helt store åbenbaringer i spillet (ekstra køer, flere chatrum).

Strobelys, cigarrøg og heftig pop

Man ser altid bordet direkte oppefra, hvilket efter min mening er lidt synd, da man nemt kunne lave et 3D-miljø, så man frit kan dreje bordet, og se det fra alle mulige vinkler. Den stive grafik er opblødet af en masse pop-effekter; der er stroboskoplys, kulørte lamper og cigarrøg, som alt sammen kan slås til eller fra. Det kan være temmelig forvirrende at spille med alle settings slået til, så bordet er dækket af tågetyk røg, mens laserlys og blinkende lygter spiller hen over skærmen.

Under hele spillet, både i menuerne og in-game, kører der rigtig gode pop-numre, som passer til stedet man spiller. Så tommel op til komponisten! Ellers er lydsporet forholdsvist neutralt, og ikke rigtig noget at skrive lange breve hjem om. Der skal lige siges at der lader til at være en bug i spillet, der automatisk sætter installationssproget til hollandsk. Du kan hente en patch hos Bulldog Interactive der retter det til engelsk, så du kan følge med i hvad der faktisk foregår i de enkelte chatrum (som om det har nogen værdi).

Stadig ganske okay

Alt i alt er Cue Club et ganske underholdende poolspil. Man kan rynke på næsen af 2D grafikken, og indrømmet: 3D grafik ville have været rart. Til gengæld må man rose Cue Club for at tilbyde en lang række spilmuligheder og forsøg på at puste lidt nyt liv i en genre der ellers var meget begrænset når det kom til variation.

De mange spilmuligheder og den meget farverige og skarpe 2D grafik giver Cue Club sit helt eget unikke feel. Spillet simulerer pool ganske flot, og der er ikke meget at klage over når det kommer til detaljer i spillet eller de stød du kan lave på bordet. Så hvis du kan leve med Cue Clube specielle grafik og mystiske chatrum, så er Cue Club faktisk et godt og solidt pool spil, der helt sikkert vil kunne underholde poolfans i utrolig lang tid.

Spillet er udlånt af CMN Group, der gerne vil være behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler hvis du ringer 70 25 00 28.

Om Johan Tandrup Kensler