UEFA Challenge

Når man nævner ordene fodbold og computerspil i samme sætning, tænker folk med det samme på FIFA spillene fra Electronic Arts eller International Superstar Soccer fra Konami. Det vil Infogrames med deres UEFA Challenge gøre noget ved; spørgsmålet er så om spillet går over i historiebøgerne, som et af de gode eller dårlige spil i genren. Læs anmeldelsen og få opklaret, om pengene i din sparegris skal bruges på dette spil, eller på den sweater du har ønsket dig i årevis.

Endnu et spil med fodbolden i centrum..

Næsten lige så lang tid, som der har eksisteret konsoller og computere, har der også eksisteret fodboldspil til disse. Mange udviklere har i tidens løb forsøgt, at få denne ædle sportsgren, hvor toogtyve mænd tonser rundt på en bane, efter en lille læderbold, foreviget på konsoller og computere. Blandt de mest kendte kan nævnes FIFA spillene og ISS serien. Nu er turen så kommet til det nyeste skud på stammen, nemlig UEFA Challenge fra Infogrames.

Spillet ligner på mange måder de klassiske fodboldspil, hvis man ser på udformningen af menuerne. De er overskuelige, og godt udformet, så navigation rundt i spillet er hurtigt og smertefrit. Spillet giver dig en række forskellige muligheder for at vise dine evner på grønsværen. De er alle ret traditionelle opbygget, men for en god ordens skyld gennemgår vi dem lige:

Du kan spille en Friendly, som er et mode hvor du vælger 2 hold, og spiller en venskabskamp. Denne mode er ganske god, hvis man bare vil have et hurtigt spil, uden at skulle til at starte større turneringer. For dem, der gerne vil have lidt mere udfordring er der blandt andet et mode som Club Challenge, hvor man starter som en af de dårligste hold, og derefter gælder det så om at arbejde sig op gennem divisionerne, indtil man kommer til den bedste række. Når man så har gennemført Club Challenge, får man mulighed for at låse op for forskellige turneringer, som man kan spille i Present Competitions. Hvis man ikke synes man vil bruge så meget tid, kan man også spille et par turneringer, som er tilgængelige fra starten af, her iblandt Europa Cup´en.

Hvis du hører til dem der synes at Arsenal skulle have vundet Premier League i år, kan du spille en Season. Her har du nemlig mulighed for at vælge blandt en af Europas mange klubhold, og føre dem til tops i deres respektive ligaer. Hvis du ikke har fået dine lyster for spil med oppustet svineskind styret endnu, kan du endelig vælge at lave din egen turnering. Til sidst er der, den for genren næsten obligatoriske, Practice Mode, som er et øvelsesmode, hvor du kan lære spillets styring bedre at kende. Practice mode er rimelig vigtig at gøre brug af i UEFA Challenge, for styringen kræver, for at sige det mildt, en del tilvænning.

Lad os så spille noget bold.

Når man så har valgt mode, og det hold man vil spille, er det tid til at sætte spillet i gang. Skærmen skifter og du ser spillerne løbe på banen og.føj hvor er det hele pludselig blevet grimt. Mens menuerne lovede nogenlunde for spillets grafiske kvalitet, falder grafikken til jorden med et brag, der kan høres ovre hos naboen. Spillerne ligner noget der er sat sammen af små legoklodser, og lydene er mildest talt elendige. Dertil kommer at styringen af spillet viser sig at være utrolig dårlig, især når man afleverer eller skyder, fordi spilleren ikke reagerer før man har sluppet knappen, hvilket er meget svært at vænne sig til.

Desuden er kommentatorerne ikke noget at skrive hjem om, de siger det samme hele tiden. Der er ikke megen underholdning i en kommentator, der lyder som en plade der kører i samme rille, eller som en virkelig irriterende papegøje, der kun har lært en sætning, men meget gerne vil imponere dig med sin talegave. Som om denne byge af problemer og kritikpunkter ikke var nok, er det også forbistret svært at få bolden til at ramme målet, enten skyder man helt over målet (en såkaldt "Elkjær"), eller også laver man et lille bitte skud, som målmanden sagtens kan tage. Loadetiderne i spillet er heller ikke med til at gøre spillet bedre. Det tager ret langt tid, og nogen gange kan man være tilbøjelig til at tro, at spillet er frosset.

Godt begyndt er halvt fuldendt.

Der er enkelte tidspunkter, hvor UEFA Challenge formår at stå med rank ryg, og virke som et nogenlunde fodboldspil, men generelt er der overskyggende problemer, som man ikke rigtig kan komme udenom. Spillet må siges kun at appellere til de virkelige hardcore fodbold fans, der trænger til lidt luftforandring fra "klassikerne". Andre, der blot er på jagt efter et fodbold spil at fordrive weekenden med, skal nok holde sig til FIFA eller ISS Pro.

Med UEFA Challenge, gør Infogrames virkelig et seriøst forsøg på at skabe et alternativ til FIFA og ISS spillene, de gør det bare ikke med stil. Det lover alt sammen meget godt med introen, og de mange forskellige valgmuligheder og spilmodes. Men det hele falder ligesom til jorden på grund af den dårlige styring og den usle grafik og lyd. Som man siger: Godt begyndt er halvt fuldendt. Så måske vil vi, om et par år se et helt nyt og forbedret UEFA Challenge, der virkelig kan tage kampen op mod de andre spil på markedet, det vil jeg i hvert fald håbe, for jeg synes det ville være fint med et alternativ til de andre fodboldspil, der findes til konsollerne. Jeg kan kun sige: Kom igen Infogrames..måske på Playstation 2?

Spillet er venligst udlånt af Infogrames, der gerne henviser til nærmeste forhandler på 86 18 45 18.

Om Kristian Knuth