Vi har set det så mange gange før, en TV serie eller en tegneserie, der er populær skal absolut laves til et spil. Det er dog ikke så ofte at spiludviklerne kan finde ud af, at overføre tegneseriens, eller i dette tilfælde TV seriens, succes til spillet. SouthPeak gør dog sammen med Warner Brothers et forsøg med Playstation spillet The Dukes of Hazzard II. Læs anmeldelsen, og se om det lykkes.

Vildt Offroad ræs i Vesten..
Spillet med den forfærdelige lange titel The Dukes of Hazzard II: Daisy Dukes It Out, tager sit udgangspunkt i Gud eget land Amerika. Nærmere bestemt i Hazzard County ved Mississippi floden. Her skal du hjælpe Bo, Luke, Daisy og alle de andre rødder fra Hazzard County, med at slippe væk fra politiet. Det lyder alt sammen meget festligt, og det er det da i og for sig også. Der er nemlig lagt i kakkelovnen til vildt offroad ræs i bedste tv-stil.

Konceptet bag "Dukes of Hazzard", både dette, men også det første Playstation spil, er hentet fra en gammel amerikansk b-TV serie, der naturligvis også hed Dukes of Hazzard. I TV-serien, der foregår i Hazzard Country, møder vi brødrene Lucas K. "Luke" Duke og Beaureguard "Bo" Duke, der i deres 1969 Dodge Charger (som de to har givet navnet General Lee, og forsynet med et stort sydstatsflag på taget) evig og altid skulle køre fra den onde sherif Rosco P. Coltrane eller skurken Jefferson Davis Hogg, også kaldet "Boss Hogg". Det simple koncept blev til en TV-serie, der sikrede mindst en eller gerne to biljagter per afsnit og gerne lidt andre fine tricks som stuntkørsel eller flyvehop, til at underholde seerne. Hvis det kiksede var der jo altid den storbarmede og letpåklædte Daisy Duke, der i hvert afsnit gerne skulle vaske sin jeep, så let påklædt så muligt, mens hun brugte hvad der virkede som en forfærdelig mængde sæbeskum, der endte alle andre steder end på jeepen. Med disse fakta in mente kan vi fortsætte anmeldelsen.

Når man putter spillet i sin Playstation toner der en titelskærm frem med følgende muligheder: Play Mission, som er et slags storymode, hvor man får en mission man skal gennemføre, for at komme videre til næste mission i spillet. Før hver mission sættes i gang får man en lille historie, der fortæller hvad der ligger forud for den mission man skal til at give sig i kast med. Det er fedt, og en ganske sjov idé, og missionerne lever naturligvis op til stilen i tv-serien. Det er i denne story mode du ser mest til Daisy, for det er hende historien, der holdes sammen af cut scenes, handler om. Der er i alt 18 missioner at gennemføre, og de er alle en del længere end missionerne i det første Dukes of Hazzard spil, hvilket har hævet sværhedsgraden en del.

Dernæst kan du vælge Joyride, som er for dem, uden det store virtuelle kørekort. Her lærer du simpelthen hvordan du skal styre din bil på de støvede grusveje. Det kan være ganske godt at gøre brug af, for styringen i spillet er ikke særlig god, så det kan anbefales at træne et par gange før man kaster sig ud i en biljagt. Til sidst kan du vælge 2 player. Her er der en del ekstra muligheder for at spille; der er det klassiske "Kom først i mål", og så er der en mode der har fået navnet "Scramble", hvor det gælder om at samle så mange gyldne trofæer som muligt. Hvis du er af en mere destruktiv natur, så bør du nok vælge Demolition Derby, hvor det i alt sin enkelhed går ud på, at smadre din modstanders bil. Sidst men ikke mindste er Run the Jug, som kan sammenlignes lidt med Capture the Flag, som man finder i skydespil som Unreal Tournament eller Quake. Her går det ud på at samle en mælkejunge op, og derefter beholde det i længst tid. Alt i alt er det utroligt traditionelle muligheder du har til rådighed.

Skal jeg have pudset brillerne?

Det var det spørgsmål jeg stillede mig selv efter et kvarter i selskab med gutterne fra Hazzard County. Grafikken er ikke specielt køn, og baggrundene er så utydelige, at man ikke rigtigt kan se hvad der foregår. Det kan være udviklerne har forsøgt at skabe hvad man kunne kalde en støv effekt, da en stor del af løbene foregår på støvede landeveje. Hvis det er tilfældet, så er det lykkes meget godt, for alting er små grynet og det er svært at se nogle klare detaljer i baggrunden.

Grafikken er faktisk kun god i intro og mellem sekvenserne, men der er den til gengæld så også ganske pæn. Lyden i spillet kunne også godt være bedre, der er kun lige brugt nogle standard lyde, som man finder i et hvert racerspil i form af motorstøj og hvinende dæk. Musikken er klassisk Western/cowboy musik, og det bidrager til stemningen, men som sådan bliver det hurtigt lidt kedeligt og ensformigt. Som sagt før, kunne styringen af billerne også være en del bedre, for man har nogen gange svært ved at kontrollere sit køretøj, hvilket især kommer til udtryk på de baner hvor du kun har begrænset manøvreplads.og dem er der desværre mange af.

Pengene værd?

The Dukes of Hazzard II, er et rimeligt spil, der byder på et par timers underholdning. Gameplayet er udmærket, og der er en masse forskellige spilmodes at vælge i mellem. Det bliver dog hurtigt en kende trivielt, og som sagt er grafik og lyd ikke særlig imponerende. Dog skal det siges at spillet viser gode takter i 2 player, hvor der virkeligt er gjort noget for at skabe et sjovt og afvekslende gameplay. Så hvis man kan leve med at grafik og lyd halter lidt, og man har et par venner der gider bruge en eftermiddag i selskab med The Dukes, så er spillet værd at tage op til overvejelse. Jeg vil dog anbefale, at man prøver det i butikken først, hvis man ikke er fan af denne slags spil. For der er nok langt imellem danskere der kender Dukes of Hazzard fra TV, så spillet vil med garanti ikke blive solgt fordi folk kender serien.

Spillet er udlånt af Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00.

Om Kristian Knuth