Gameboy Color: Der er ikke så mange der ved det, men de flese anmeldere her hos GameSector.dk er faktisk ninjaer. Ja nogen af anmelderne er godt nok kun ninjaer på deltid, mens andre er en form for fritids-ninjaer eller fyraftens-ninjaer, men fælles for os alle er at vi fræser rundt på loftet inde på redaktionen iført helt sort nattøj, læsset til i kastestjerner og puff-bomber.

Platformer med omtanke
Natsume, der har produceret Return of the Ninja, der udgives herhjemme af gutterne hos Ubi Soft, har virkelig lagt hovederne i blød for at gøre Return of the Ninja en interessant og anderledes oplevelse. Og det er lykkedes forbløffende godt, for til trods for at Return of the Ninja i bund og grund blot er et klassisk platformspil, så har spillet masser interessante elementer.

Handlingen i Return of the Ninja er simpel. En vigtig pergamentrulle er blevet stjålet, af en eller anden årsag, og du er lige manden (og ninjaen), der skal infiltrere fjendens base og skaffe den tilbage. Du har to forskellige ninjaer at vælge imellem, henholdsvis Tsukikage og Sayuri hvis det siger nogen noget, som du skal lede igennem en række platformbaner. Men her er det så det geniale ved Return of the Ninja begynder. Det handler nemlig ikke blot om at brase frem og slå ihjel og hoppe over fælder. Nej du skal opføre dig som en "rigtig" ninja.

I Return of the Ninja handler det om at undgå og blive set, og likvidere vagter før de ser dig og alarmerer deres venner. Sådan lidt Metal Gear Solid agtig. Til at begynde med kan du kun hoppe og lave flik-flak, men som spillet skrider frem0 finder du forskelligt ninja udstyr, der tillader at du kan kravle på loftet, forsvinde i skygger, grave tunneller og alt hvad du ellers har set Michael Dudikoff foretage sig i American Ninja.

Men som ninja er du naturligvis ikke hjælpeløs. Du har dit sværd, kastestjerner og forskellige former for Ninjitsu magi, baseret på vand, ild, jord og luft. Og det får du brug for, for hver bane er bevogtet af en boss, som du skal besejre for at klare banen. Det kan være lidt irriterende at dø i kamp mod slut bossen på en bane, der for resten består af flere mini områder flere skærme store, da du kun har et liv og skal starte forfra på banen hvis du dør. Og nogle af boss kampene er ret hårde.

Samlekort og samuarier

Men som om alt ninja legetøjet, der tillader dig at lave masser af lyssky ninja tricks i Return of the Ninja ikke var nok, så indeholder spillet faktisk også samlekort. Afhængigt af hvor god du var til at gennemføre en bane, hvor få gange du blev opdaget og hvor god du var med dit sværd, får du et samlekort. Disse kort kan så byttes for andre kort via GameBoy Colors infarøde port, hvilket sikkert ikke bliver lige så stor en dille som Pokémon Trading Cards, men det er stadig en fornøjelig feature.

Grafikken i Return of the Ninja er, ligesom spillets lyspor, lige over det middelmådige. Grafikken er ikke køn og der er ikke anvendt alt for mange farver af gangen. Dog er din ninjas bevægelser flotte og glidende, og fjenderne er ganske varierede og der er faktisk en god del af dem. Det kan for resten anbefales at følge spillets stil, og lade være med at blive opdaget, for mange af fjenderne er meget svære at klare hvis de først har set dig. Desuden har spillet en utrolig god collision detection, det gør at du utroligt præcist kan foretage spring eller balancere på kanten af platforme.

Proppet med finesser

Selvom Return of the Ninja "kun" er et platformspil, viser Natsume at det faktisk er muligt at bringe noget nyt og interessant ind, i det ellers rimelig slidte platform-gameplay, og det skal de bestemt have ros for. Hvis ikke det havde været for samlekortene, de smarte ninja tingester og konceptet med at forblive uset, var Return of the Ninja hurtigt gået i glemmebogen, som blot endnu et tomhjernet platformspil. Men i stedet virker Return of the Ninja som et godt gennemarbejdet, om end noget svært, platformspil.

Spillet er dog ikke for alle og enhver. Det kan ikke ryste sig fri af stadig og være et platformspil, så hvis du har fået nok af den slags spil, eller blot altid har syntes at de var kedelige, så tror jeg bestemt ikke at Return of the Ninja vil kunne ændre din mening. Men hvis du derimod holder af genren så er Return of the Ninja en perle, som du ikke bør snyde dig selv for.

Tak til Ubi Soft