Starsweep

[LAVPRIS] Acceler Corporation og Midas Interactive Entertainment giver deres bud på hvad et godt puzzlegame skal indeholde. Starsweep har visse gode kvaliteter, men minder desværre alt for meget om noget, der er set mange gange før. Hvis man leder efter et billigt puzzlegame, er fan af nuttede japanske tegnefilms figurer og ikke stiller for store krav til originalitet, er starsweep en mulig løsning.

Klassiske puzzles
Det første man tænker på når ordet "puzzle" nævnes, er selvfølgelig alle tiders puzzle klassiker Tetris. Det er tydeligvis også hvad udviklerne af dette spil har tænkt på da de lavede det. Spillet minder mest af alt om en kombination af Tetris og Bust'a'move. Det gælder for spilleren om at lægge kulørte rektangler med stjerner i enderne op på en sådan måde, at to eller flere stjerner i samme farver rører hinanden. Når de gør det, forsvinder de kulørte rektangler og der falder sten ned på modspillerens byggeri. Hvis tårnene af rektangler bliver for høje taber man (lyder det bekendt?). Stenene kan fjernes ved at få rektangler, der er i kontakt med dem til at forsvinde. Det er ret simpelt at spille, men svært at blive god til. Der er mulighed en eller to spillere og spillet har også en story mode, hvor man skal kæmpe mod modstandere af gradvist tiltagende sværhedsgrad. Intet nyt under solen.

Småpiger, øgler og talende katte

Der er ti forskellige karakterer i spillet, nogle af dem skal befries ved at indsamle starpoints, som man får når man går igennem "Story Mode". Figurerne er meget forskellige. i hvert fald hvad gælder deres udseende. For de kan nemlig nøjagtig det samme, der er ingen spilmæssig forskel på de sjove små personer. Man kan spille et bredt udvalg af forskellige personer, der for de flestes vedkommende alle sammen på mystisk vis minder om noget man har set i andre sammenhænge. Den talende kat ligner noget der er sprunget direkte ud af Pokèmon, i ved "Gotta buy them all", og den grønne skildpaddeagtige øgle minder om Koopa fra Mario Bros. Desuden er der mulighed for at spille et væld af forskellige småpiger med de karakteristiske kæmpe øjne, som man finder dem i de fleste spil og tegnefilm fra Japan.

De søde små tegninger hopper og danser, mens de kvidrer et eller andet på japansk, hver gang de vinder og tårene vil ingen ende tage, hvis de får et nederlag. Der er ikke mulighed for at vælge mellem karaktererne i "Story Mode". Her spiller man en lille pige ved navn Po, der rejser rundt til forskellige eksperter i den ædle Starsweep-kunst. Jeg kunne ikke lige finde ud af hvad historien handler om, men det er et eller andet med den onde kvindelige Dr.J., der påstår at være den bedste Starsweep spiller i verden. For at modbevise det, skal man først besejre de Starsweep spillere man møder på vejen.pretty damn corny.

Amiga grafik og dårlig oversættelse

Starsweep byder ikke på de store grafiske udfoldelser, den minder nærmest om noget fra de senere dages Amiga spil. Både selve spillet og de små mellemsekvenser er meget gammeldags og kantet i grafikken. Lyden er heller ikke det helt store at skrive hjem om, den består for det meste af en enerverende og simpel lille melodi, kun afbrudt af tegneseriefigurernes udbrud under og efter spillet, men hvad kan man på den anden side forvente af et puzzlegame når det kommer til grafik og lyd? Det mest bemærkelsesværdige ved spillet er den enormt dårligt formulerede tale (altså som skrift i små talebobler). Den ligner noget en sjette klasses skoleelev kunne have lavet, det er ikke irriterende, for det er rent faktisk noget af det morsomste ved spillet.

Pris/kvalitet

Selvom spillet er en smule (læs: enormt) uoriginalt og grafikken ligner noget man kunne lave på Amiga 500, må man tage med i sin betragtning at spillet er fra en såkaldt "Value Series" og kun koster 99 kr. Prisen og kvaliteten hænger udmærket sammen efter forholdet lille pris - dårligt spil. Hvis du mangler et Puzzlegame, ikke er for kræsen og du ikke gider betale 500 kr for det nye Bust'a'move eller lignende, er her en mulighed for at banke dine venner eller underholde børnene med en lille duel Starsweep. Ret skal være ret, det er lidt skægt at vinde overlegent og håne sin modstander.det bliver til et 7-tal.

Spillet er udlånt af CMN Group, der gerne vil være behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler hvis du ringer 70 25 00 28.

Om Magnus Jespersen