[LAVPRIS] Bowling er et spil, som jeg både elsker og hader. Jeg elsker det fordi, det er et fedt at se kuglen ramme alle keglerne på én gang. Jeg hader det fordi, at jeg altid har ubeskriveligt ondt i armen efter at have spillet det sammen med vennerne. Hvis man kan nikke genkendende til mit syn på bowling vil man helt sikkert synes, at udviklerne bag King of Bowling 2 er nogle flinke folk, for de sørger for at jeg kan bowle hjemme fra sofaen uden at få ondt i armen.

Et typisk japansk spil
King of Bowling 2 er et typisk japansk spil. Dette kommer tydeligt til udtryk fra første sekund du spiller det. På titelskærmen står der, at spillet anbefales af Den Japanske Bowling Union, og få sekunder efter tordner diverse kendte (eller ukendte) japanske bowlingspillere frem på skærmen. Som et lille ekstra pift til den japanske stemning er spillet udviklet af nogle, for mig ukendte udviklere, Coconuts Japan Entertainment. Mere japansk bliver det vidst ikke.

Musikken er også japansk inspireret. Den er holdt i den klassiske lalleglade stil, som man kender fra andre japansk producerede spil. Dette er sjovt nok i starten, men bliver hurtigt ensformigt. Du kan dog vælge mellem flere forskellige musikstykker, men dette piller ikke ved, at det hurtigt bliver trættende at høre på.

Imponerer ikke grafisk

Grafisk imponerer King of Bowling 2 ikke. Selvom det er en Playstation One titel, kunne man sagtens have ønsket sig et højere grafisk niveau. Godt nok er Playstation One en gammel konsol, men ikke gammel. Vi har da også på det seneste set et godt eksempel på hvad konsollen kan præstere i spil som Final Fantasy IX.

Selvom grafikken i King of Bowling 2 godt kunne have været bedre, er valgmulighederne i spillet er faktisk rimeligt gode. Du har valget mellem 4 forskellige spilmodes. Det første er Coconut Cup Pro Tournament. Det er som navnet så flot gør opmærksom på en turnering, hvor man spiller mod computeren. Det næste mode er det såkaldte Party Game. Her kan du banke dine venner i en bowling turnering. Hvis du synes, at du er alt for god, kan du også spille på samme hold som dine venner mod computeren. Det siger sig selv, at det er dette mode, der er spillet stærkeste side. Her har man mulighed for lidt afveksling fra de ofte kedelige single player spil. Hvis du synes, at du har brug for at styrke dine evner som virtuel bowling spiller, så kan du også det. De rare japanske udviklere har nemlig også puttet er trænings mode ind i spillet. Her gælder det om, at gennemføre de opgaver du bliver stillet overfor. Det er ganske sjovt, men det har ikke samme længerevarende appel som Party Game delen.

Til sidst har du et Pro Bowler Directory. I denne mode (hvis man kan kalde det en mode.) har du mulighed for at studere din spiller nærmere. Her er fakta om alle spillerne i King of Bowling 2. Der er oven i købet en lille film, der viser hvordan spilleren ser ud når han spiller bowling ude på den anden side af TV skærmen. Det er måske ikke så fedt, når man ikke ved noget som helst om personen. Men det er en god form for tidsfordriv, og desuden en ganske sjov idé.

Bør jeg købe King of Bowling 2?

Om du skal købe King of Bowling 2 afhænger af flere ting. Hvis du er HELT vild med bowling, er det nok et godt køb. Desuden er kontrollen rimelig enkel. For at være ærlig, så er der næsten kun én eneste knap på hele Playstation gamepad´et du skal vide hvor er placeret. Det er heller ikke særlig svært, at sætte sig ind i spillet. Der hvor King of Bowling 2 så halter bagefter er i levetiden. Spillet byder ikke på de helt store overraskelser, dette er måske heller ikke så mærkeligt, da bowling af natur ikke er et spil, hvor der sker meget nyt. Mange folk vil nok synes, at en rigtig gang bowling er bedre.

Grafisk og lydmæssigt kunne det også være gjort lidt bedre. På den anden side, skal man ikke spare sammen i særlig lang tid, for at erhverve sig spillet. Spillet hører nemlig til blandt de såkaldte Value Series spil fra CMN Group, og det kan købes for 99 kr (eller der i nærheden). Så hvis du er helt vild med bowling eller sidder inde med 99 kr. som du ikke ved hvad du skal stille op med, er King of Bowling 2 muligvis et spil for dig.

Spillet er udlånt af CMN Group, der gerne vil være behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler hvis du ringer 70 25 00 28.

Om Kristian Knuth