Score: 7
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):

Gameboy Color: Ubi Soft udgiver et børnevenligt spil, som vil styrke de yngre spilleres færdigheder indenfor fremtidens digitale verden. Dragon Tales er et puzzle-eventyr, som kombinerer problemløsning med pædagogisk korrekte læremestre, dragerne Ord og Cassie.

Ord og Cassie
Børn har brug for rollemodeller i deres opvækst, nogen at se op til, nogen at efterligne, nogen at lære af. Disse rollemodeller designes af smarte markedsføringseksperter, som må have allieret sig med en flok pædagoger, for at udtænke de snedige koncepter, som børnene falder for. Markedet er oversvømmet af alle de kendte rollemodeller; Pokémon, Spider-Man, Go-Bots, Barbie, Teletubbies, ja, der er en rollemodel for alle typer og størrelser af børn.

To af de mindre kendte rollemodeller, i hvert fald i danske sammenhænge, er dragerne fra det amerikanske Dragon Tales. Ord og Cassie er to godmodige drager, som er meget glade for et par menneske-børn (Emmy og Max), de kender, og sammen kommer de ud for alverdens eventyr. Dragerne optræder som tv-underholdning i det relativt nye show Dragon Tales (fra 1999), som er efterfølgeren til det meget kendte og elskede Sesame Street.

Sværere og sværere

De to prominente drager fra serien er blevet hovedpersonerne i Ubi Soft's udgivelse Dragon Tales: Dragon Wings, som er henvendt til de ca. 5 - 8årige. Det er meget let at komme i gang med; man vælger enten at spille som Ord eller Cassie (den eneste forskel er grafikken) og de første baner er meget nemme.

Ord (eller Cassie) skal guides gennem forskellige prøvelser, som bliver skitseret før hver bane. På bane 1 gælder det kun om at flyve op til en prik i luften, og derefter lande igen, og her kan selv en utrænet eller ung spiller følge med. Sværhedsgraden stiger stødt, og efter nogle baner opsummeres de foregående 1 - 3 baners prøvelser på en lidt længere mission. På næsten hver ny bane kommer der nye ting til, og der veksles godt mellem de opgaver man skal udføre.

Der er 20 baner, som alle er på tid, og når man har klaret strabadserne bliver ens tid gemt, så man senere kan prøve igen, og se om man kan forbedre den tidligere rekord. Dertil kommer, at banerne er fyldt med bær, og alt efter hvor hurtigt man klarer banen og hvor mange bær man samler får man en bronze-, sølv- eller gulv-pokal for at gennemføre med udmærkelse. Så er der også noget at vise ens venner, når man har samlet alle 20 guldpokaler, og de står grønne af misundelse og måber.

Anbefalelsesværdigt

Dragon Tales er grafisk set ikke noget vidunder. Dragerne er meget stift animerede, men det har ingen særlig indflydelse på spilbarheden. Baggrundene er farverige, men ikke særligt varierede gennem de 20 baner; der er faktisk kun grønt græs/blå himmel eller sort hule at bevæge sig rundt på. Musikken klimprer glad derudaf, ganske sikkert tonerne fra tv-serien, omformet til det begrænsede toneudvalg i Gameboy'en.

Det, der giver Dragon Tales et løft er ikke selve præsentationen af spillet, det er mere det faktum, at spillet har en tilpas sværhedsgrad til målgruppen (så se dig for, hvis din alder er tocifret), og en simpel men alligevel varieret opgaveløsning, som kan styrke den unge spillers færdigheder med en GameBoy i hånden.

Tak til Ubi Soft.

Om Johan Tandrup Kensler