[Gallery not found]

Gameboy Color: Denne lidt kringlede titel, som de danske Nintendo-folk blot har valgt at kalde Dinosaurus (ikke at forveksle med Disney's Dinosaur!) rider på den populære dino-bølge, som for tiden vasker ind over børnemarkedet. Det er en temmelig usædvanlig genre, Electronic Arts har begivet sig ud i, og hvordan historien slutter kan du læse her.

Vi glæder os i denne dino-tid
Electronic Arts har begivet sig ud i en lidet set genre, der bedst kan beskrives som "Platform Adventure / RPG". Spillet er i sin grundform et platformspil, men du styrer en dinosaur rundt, som kan få erfaring, og blive bedre til at slås. Den kan sågar lære at bruge en simpel form for element-magi, som tjener godt i kampen mod en horde af misfornøjede øgler og deres bosser.

Spillet starter med en plante-næb-dinosaur (en Iguanadon -red.), hvis eneste specielle egenskab er at den kan hoppe højt. Du kan nu gå frit rundt på alle de forskellige baner, og samle element-powerups, som giver magiske evner (troldmands-dinoer?). Det er et ganske almindeligt platformspil, hvor du hopper mellem platforme og undgår at falde i huller og fælder, men det specielle er at der ingen synlige fjender er overhovedet! I stedet er fjenderne lavet som random encounters (de dukker tilfældigt frem ud af ingenting), og så går spillet over i en battle-skærm, som er velkendt for alle der har spillet et Pokémon spil. Du kan vælge at angribe, bruge magi eller flygte, og kampen er derefter tur-baseret, hvor du slår på fjenden, og så slår fjenden på dig og så videre til en af jer lægger sig ned.

Din dinosaur har egenskaber såsom Attack og Defence og har man en høj egenskab, giver man mere skade til modstanderen eller modtager mindre skade. Desuden kan en høj Speed hjælpe, ved at du får lov at slå først, og modstanderen ikke får mulighed for at give dig skade. Det hele er stort set opbygget som de velkendte Pokémon spil. Din dinosaur tjener erfaring og stiger i niveau, hvorefter dens egenskaber og kampfærdigheder bliver bedre.

Den førnævnte element-magi giver mulighed for at bruge 12 forskellige magi-angreb, og en ildkugle på rette sted kan gøre underværker. Derudover kan dino'en hele skade med vand-magi og beskytte sig selv med jord-magi. Hvilken type magi du kan anvende afhænger af hvilke typer power-ups du samler op rundt omkring på platformbanerne, så du har nok at lave på banerne, selvom der ikke er fjender.

Ingen uddøde dinosaurer

I Dinosaur'Us kan du ikke dø! Hvis du taber en kamp, bliver du slået kold, og du starter igen fra den indgang, hvorfra du kom ind på den nuværende bane. De ting du har samlet op på den enkelte bane inden du døde vil blive tabt, men hver gang du forlader en bane for at gå ind på en ny, gemmer spillet automatisk din position, og du starter fra denne, hvis det skulle gå galt (du taber en kamp, falder i et hul eller gør en af de andre ting der åbenbart kan slå en dinosaur ihjel)

En Iguanadon har et lidt begrænset udforskningsområde, for selvom du kan gå frit omkring, er der stadig steder, som den ikke kan komme frem til. Disse bliver først tilgængelige senere i spillet, for når den første boss er besejret, får du en ny kompagnon med, en Triceratops (så'n en trehornet fætter), og den kan løbe og slå hul i mure, hvilket giver adgang til hidtil ukendte områder. Trehorn kan dog ikke hoppe så højt, så det gælder om at skifte lidt mellem sine dino'er, alt efter situationen (noget der virker "lånt" fra Disneys Dinosaur til Gameboy Color). I alt kan man befri 5 øgler, og der er til en hel del timer, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at besejre alle bosserne. Det kræver nemlig en hel del snilde, og erfaringspoint til dine dinosaurer, så de har kræfter nok til at slå dino-bosserne (som har en magi-svaghed, som man skal regne ud, før man kan vinde, hvilket kan tage mange forsøg).

Grafik og lyd går pænt hånd i hånd, om end musikken bliver lidt trættende i længden, men i det mindste er det melodier man kan nynne med på, og ikke bare en samling tilfældige toner. Dinosaurerne og baggrundsgrafikken er farverig og tydelig, dog uden at være overvældende imponerende.

Alt i alt

Dinosaur'Us kunne have været en omgang værre møg, men. det er det ikke. Det er faktisk ganske underholdende at styre dinosaurerne rundt, udforske landskabet, blive stærkere og afprøve sine kræfter mod andre dinosaurer. Spillet anvender klogt velkendte og meget populære elementer fra Pokémon spillene og elementer fra Disneys Dinosaur med stor succes. Spillet er umiddelbart ikke en konkurrent til Pokémon, men det er en rar variation.

Der er mulighed for at koble to Gameboys sammen og spille mod hinanden, men jeg tvivler på, at det har nogen form for genspilningsværdi. Der er mere taktik i et slag mølle eller dam, end i Dinosaur'Us kampsystem, så sæt ikke for store forventninger til, at versus-kampene afløser aftenhyggen i de små hjem.

Tak til Electronic Arts og Nintendo.

Om Johan Tandrup Kensler