Spec Ops Ranger Elite

Score: 4

K. E. Media fortsætter med at udgive billige Playstation spil. Spec Ops Ranger Elite følger op på en lang række Spec Ops spil fra Zombie Studios til Pc (blandt andet spil som Spec Ops: Rangers Lead the Way, Spec Ops: Ranger Team Bravo og Spec Ops 2: Green Berets), der har fået sin egen lille trofaste skare af følgere. Men til Playstation har Spec Ops serien aldrig slået helt igennem, det første spil Stealth Patrol, var forfærdeligt.

Hmm..realisme..hvor ?
Hvis man skal tro på Zombie Studios har Spec Ops serien altid haft fokus på høj realisme og de betegner endda deres spil som "combat simulations". Jeg formoder at det er skrevet af en beruset praktikant på deres hjemmeside, for det er bestemt ikke tilfældet i Spec Ops Ranger Elite. Ranger Elite er nemlig et temmelig traditionelt 3D skydespil, hvor du styrer din ranger-tough-guy-gut rundt på en række missioner, imens du med dit militære isenkram ordner problemerne med overbefolkning i den 3. verden.

Det er rigtig at spillet er pakket til randen med en masse gung-ho ranger snak og masser af realistisk udstyr, men selve missionerne skal man bestemt ikke gå fejl af: det er ren action. Der er ikke megen handling i spillet, hvilket måske er naturligt nok i et spil, der handler om militæret på den måde Spec Ops Ranger Elite gør. Du får en ordre om at tage på en mission, udrydde fjenden eller desarmere bomber, finde gidsler eller lignende, og det gør du naturligvis uden at spørge hvorfor eller hvad fjenden nu har gjort, siden de fortjener et besøg af dig og din skydegale makker. Sådan fungere militæret åbenbart.

På missionerne har du, udover din trofaste ranger makker, som sagt en lang række udstyr. Det er dog sjældent at du har brug for ret meget andet end dit gevær. Din makker, som du har minimal kontrol over igennem enkelte kommandoer du kan give ham, er bestemt ikke valgt fordi han var den bedste rekrut på ranger skolen (eller hvor pokker man nu går hen for at blive ranger). Man kan faktisk påstå at han er værdiløs og at han mere eller mindre kører sit eget løb når missionen er i gang. Du har ikke megen glæde af ham i hvert fald.

Vederstyggeligt

Et er at Spec Ops Ranger Elite har et rimeligt slidt gameplay, noget andet er at det er direkte grimt at se på og at stort set alle lydeffekter er forfærdelige. Omgivelserne er kedelige trivielle og bestemt ikke kønt lavet. Fjender, din makker og ikke mindst dig selv er grimt lavet, grimt animeret og er i det hele taget grimme og detaljeløse. Der er intet i spillet der bare minder om flot grafik.

Lyden er intet mindre end tam. Den er tammere end en fed 30 kilos halvdød huskat, solidt plantet i en solstribe på gulvet. Eksplosioner (der for resten også er grimme) og andre våben effekter lyder triste og stemmerne i spillet er direkte grinagtige.

Dertil kommer fjendernes AI. Vi har allerede konstateret at det er forkert at betegne det din makker har som AI (for han er bestemt ikke intelligent), men fjenderne virker som en blandet oplevelse. Nogen gange er de utroligt skarpe, og de er åbenbart alle udstyret med en kikkert, for de kan se dig længe før din nærsynede ranger kan opdage dem. Andre gange virker fjenderne komplet ligeglade med dig, og de ignorerer også at du er i fuld gang med at bøffe deres venner med et krybskyttegevær. Generelt er Spec Ops Ranger Elite et svært spil, og flere af missionernes mål og objektiver virker uklare, hvilket betyder at du kan komme til at sidde fast fordi du ikke ved hvad du skal gøre på banen for at gennemføre. Ikke voldsomt underholdende.

Meen..det er jo kun 129

Generelt har K. E. Media ikke været for heldige med deres Playstation billigspil. Tunguska var bestemt ikke det vildeste spil vi har oplevet og det er Spec Ops Ranger Elite bestemt heller ikke. Eneste virkelige formildende faktor i spillet er en glimrende 2 player mulighed, hvor du kan spille sammen med en ven om at gennemføre missionerne (så slipper du for den irriterende computerstyrede makker). Multiplayer cooperation er noget jeg tit har efterlyst og i Spec Ops virker det rigtig godt og underholdende.

Spec Ops Ranger Elite koster "kun" 129 kroner, hvilket virker meget fair taget i betragtning hvor længe spillet formår at underholde. Det er ikke et spil jeg kan anbefale, med mindre du har en sygelig tiltrækning til Spec Ops spillene, eller du bare er fan af latterlig lyd og grim grafik. Personligt kan jeg tænke på mange mange ting jeg hellere vil bruge 129 kroner på. Men hvis du er lotto millionær og samler på Playstation spil, så kan det jo være du ikke kan leve uden Ranger Elite.

Tak til K. E. Media.