Oni

Et af de spil vi virkelig har ventet på, fra distributøren K. E. Media, har været det manga inspirerede actionspil Oni. Nu er spillet endelig kommet til Pc, og det lever bestemt op til vores forventninger, både hvad gælder manga inspireret action, men også hvad gælder flot grafik.

Cyberpunk Anime Action (yeah!)

Oni, der forresten betyder dæmon eller ånd på japansk, har fået en utrolig mængde presseomtale, før spillet overhovedet var færdig. Grunden til presseomtalen var helt sikkert at udviklerne kunne fremvise utroligt flotte anime inspirerede actionsekvenser og nogle utroligt smukt designede personer. Men det viser sig, at det slet ikke er det eneste som Oni har at byde på, for der gemmer sig meget mere under overfladen.

I Oni spiller du Konoko, en frisk kvindelig kampsportsmester, der er medlem af Tech Crimes Task Force (forkortet TCTF), engang i en cyberpunk inspireret fremtid. Konoko har en noget omtåget baggrund, og blev allerede som 3 årig adopteret af TCTF, og hun er siden da blevet forvandlet til en top trænet kampsoldat. Konoko er en befriende kvindelig hovedperson, hvis største styrke ikke er hendes silikone implantater, men derimod at hun er fabelagtigt animeret og at hun befinder sig i et underholdende spil. Rart at se at spilbranchen kan lave andet end deres komplet stereotype storbarmede heltinde.

På en måde er Konoko dog en smule stereotyp: hun er den typiske handlekraftige anime heltinde, der ikke falder langt fra heltinder i mange Manga film, som for eksempel Ghost in the Shell, hvor Major Motoko Kusanagi udviser de samme træk og handlekraft som Konoko, uden at fremstå som alt for stort et sexobjekt. Konoko er i starten af Oni involveret i en kamp mod et forbryder syndikat, med det meget dækkende navn "the syndicate". I starten af spillet virker det som et meget traditionelt plot, men efterhånden som Oni skrider frem, kommer der flere og flere ting frem, blandt andet om Konoko´s mystiske baggrund, hvilket ender med at Konoko til sidst er jagtet af både gamle og nye venner og fjender. Mere af historien bør jeg ikke afsløre her, for den bliver faktisk rigtig god.

Masser af nærkamp

Oni er blevet beskrevet som et action kampspil, hvilket er en meget passende betegnelse. Spillet foregår i 3. persons 3D, og der er, til trods for et veludviklet arsenal, et fokus på nærkamp i spillet. Konono kan benytte sig af et varieret udvalg af våben, som for eksempel pistoler, maskinpistoler, energirifler eller raketudstyr, men hun er helt klart farligst når hun kun anvender hendes hænder og fødder. I starten kan Konono kun udføre simple spark, slag og kast samt nogle enkelte slag-spark kombinationer, men efterhånden som spillet skrider frem vil hun hele tiden lære nye nærkampsangreb, der gør hende en meget dødbringende modstander på nært hold. Spillets kampsystem er hurtigt og godt, hvilket er meget heldigt, for hvad enten du vil det eller ej, så er der simpelthen ikke ammunition nok til at du kan gennemføre spillets mange baner (bag på kassen står der 17 baner, men nogle baner har flere levels, der skal gennemføres) uden at komme i nærkamp. Så du er nød til at lære at styre Konoko når det kommer til håndgemæng. Desuden er Konoko begrænset af hendes stramme kropsdragt, for hun har tilsyneladende ingen lommer, idet hun kun kan bære et enkelt våben af gangen, hvilket yderligere begrænser din udfoldelse med skydevåben.

Styresystemet i Oni er som nævnt ganske godt. Du begynder spillet med en kort tutorial, hvor du lærer alle Konokos bevægelser og nogle basis angreb. Konoko er meget bevægelig, og reagerer hurtigt på dine kommandoer. Kontrollen kan godt kræve lidt tilvænning, men efter kun få timers spil vil du føle at du har komplet kontrol over Konoko, hvis spektre af bevægelser let kan måle sig med Lara Crofts på hendes smidige dage. Grundet den gode kontrol er Oni det tætteste man kan komme på en perfekt blanding imellem konsolkampspil, som for eksempel Tekken, og 3D 3. persons actionspil til Pc. Det er en frisk og modig blanding, der heldigvis er blevet ganske fornøjelig at spille.

Konoko er hurtig. Lynende hurtig. Det giver spillet god stemning når du slås med en vagt, men det er også rart, når du strafer, eller laver flikflak for at undgå fælder eller fjendtlig ild. Du får brug for hendes hurtige bevægelser for fjendens AI er ganske god, og i flere situationer vil du opleve at du skal op imod mere en modstander, og hvis du er rigtig på den kan du opleve at møde tre eller fire modstandere samtidigt. Det kan gøre spillet en kende svært hvis du ikke er alt for ferm til kampspil. Våben er ikke altid en løsning når du kommer op mod mange modstandere, for der er flere spark eller slag, som både du og modstanderne kan udføre, der kan afvæbne en person.

Grafisk vidunder

Oni her nogle af de flotteste karakter modeller vi nogensinde har oplevet i et computerspil. Konoko og hendes modstandere er utroligt realistisk lavet, og de bevæger sig meget menneskeligt og meget hurtigt. Deres animationer er detaljerede og de bevæger sig flydende, hvilket tilfører karaktererne liv. Men personerne er ikke det eneste i Oni der ser godt ud. Våben effekter og cut scener er ganske godt lavet, og er for det meste oppe til dagens standard. Dog er banerne, der alle er ganske godt designet, ikke lige interessant grafisk. Mens banedesignet er varierende og lokker til udforskning, så er der alt for få detaljer i baggrunden og mange rum ligner hinanden og er holdt i samme kedelige og lidt tamme farver.

Musikken er for det meste meget neutral, og virker godt som underlægningsmusik til spillets action, uden at den bliver dominerende. Lydeffekterne er rigtig gode, mens talen i spillet er en smule overspillet og ikke altid lige velspillet.

Ikke problemfrit dog !

Når nu det starter så godt, så er det en skam at der er nogle åbenlyse fejl, der i større eller mindre grad ødelægger noget af spiloplevelsen. De største mangler er at Oni ikke har nogen key-map funktion, der giver brugeren mulighed for selv at konfigurere knapperne i spillet. Desuden er der intet save system. Der er nogle faste save points indlagt på banerne, hvilket er yderst frustrerende og bestemt ikke noget man kan være tilfreds med på Pc idag. De manglende save muligheder er nok det værste af problemerne. Et andet problem er den akutte mangel på multiplayer understøttelse. Et spil som Oni, der af lungernes fulde kraft skriger til himlen på multiplayer deathmatch, understøtter slet ikke multiplayer. Det var egentligt meningen af der skulle være multiplayer i Oni, men udviklernes hos Bungie fjernede det igen, da de ikke kunne få det til at fungere optimalt over internettet.

Stadig en vinder

Men når alt det så er sagt så er Oni stadig en vinder. Det er tæt på det bedste spil, der inkluderer et kampsport element til Pc, og for anime og manga fans er det virkelig en velsignelse. De enkelte dele i Oni er hvert for sig betydeligt større end den endelige oplevelse af spillet, der som sagt er plaget af et manglende save system og manglende multiplayer. Desuden er spillet en kende svært, men heldigvis kan du sætte sværhedsgraden ned hvis du ikke føler at du er den vilde kampspils-haj.

Oni byder på helt utrolig og hektisk action, hvilket er noget man tit kan savne i andre såkaldte "action" spil til Pc. Så selvom der er problemer med konfigurationen, save og multiplayer mulighederne er Oni en oplevelse, som du ikke bør snyde dig selv for. Oni er et spil med meget bred appel, og et spil det burde kunne spilles og nydes af alle, der blot har den mindste interesse i actionspil eller kampspil.

Spillet distribueres af de flinke folk hos K.E. Media, der har bedt mig oplyse at de med glæde oplyser nærmeste forhandler på 89 44 22 33.