De mange timer brugt foran skærmen på at gennemføre de første Monkey Island spil, kommer aldrig tilbage, men timerne var bestemt ikke spildt. I selskab med Guybrush Threepwood kunne man ikke kede sig, og spillene er blandt de bedste eventyrspil nogensinde lavet. Det nyeste Monkey Island spil har meget at leve op til.

Hvad f***** er meningen ?

For de få der ikke måtte kende Monkey Island eventyr spillene fra LucasArts kan vi hurtigt opsummere: Du spiller den håbefulde pirat Guybrush Threepwood, der igennem de sidste spil er blevet en utrolig succesfuld pirat, er blevet gift med den labre guvernør Elaine og mester i skænderi-fægtningens ædle art (i Monkey Island fægter man ikke. Ikke direkte i hvert fald ..man sviner hinanden til og den der kan de værste fornærmelser vinder).

I Escape from Moneky Island vender Elaine og Threepwood tilbage til Tri Island området efter en lang og sikkert enorm spændende bryllupsrejse, blot for at opdage at Elaine er blevet erklæret død og at onde personer forsøger at overtage hendes embede som guvernør. den slags skal naturligvis stoppes og det kaster endnu engang det halvklodsede pirat Threepwood Guybrush ud i eventyr, spækket med humor og underholdning. Spillet er et klassisk adventurespil, hvilket betyder at du skal samle ting ind og anvende dem til at løse puzzles med for at komme videre i spillet. Dertil kommer naturligvis en betydelig mængde interaktion med andre personer som du møder på dit eventyr.

Humoren, der altid har været en meget central del af Monkey island, er naturligvis tilbage i form af masser af humoristiske ting og især en masse dumsmarte og sjove bemærkninger fra Threepwood selv. Selvom Threepwood er kommet i 3D grafik, og selvom der er helt suveræn tale i spillet er der en ting der går mig på (og undskyld mit sprog): HVAD FANDEN VAR DER GALT MED POINT-AND-CLICK ? Hvor de tidligere spil i serien var baseret på at du anvendte musen til at trykke på skærmen, der hvor du ville have Threepwood til at gå hen eller på det som du ville have Threepwood til at pille ved, er Escape from Monkey Island fuldstændigt keyboard styret, på samme måde som Grim Fandango var det.

Kikset styresystem

Der er få ting der virkeligt kan ødelægge en spiloplevelse totalt. Grafikken kan være slam, musikken kan være irriterende, gameplayet kan være latterligt eller indholdsløst, men kun et virkeligt elendigt styresystem kan få mig til at skrige eder og forbandelser af min pc. Og Escape from Moneky Island formår netop det. Hvor du tidligere kunne styre med mus (hallo LucasArts, der er en årsag til at en Pc leveres med en mus) styrer du nu Threeepwood rundt med piletasterne. Når han kommer tæt på objekter han kan undersøge eller interagere med kommer der besked i bunden af skærmen, der fortæller hvad Threepwood kan gøre med genstanden. Det er kluntet, klodset og designeren burde belønnes med en rulletur i havsalt og offentlige tæsk med en sæk fyldt med glasskår.

Det kluntede styresystem betyder også at interaktionen og den mængde ting Threepwood kan pille ved er blevet mindre. Hvis der er for mange ting proppet sammen tæt på hinanden skal du tit mosle rundt med Threepwood for at han står helt præcis på det rigtige sted så han kan tage eller pille ved en ting.

Hvis man ser bort fra det dårlige styresystem så er Escape from Moneky Island faktisk et ganske sjov og underholdende spil, der hvad handling og humor angår lever op til sine forgængere. Grafikken veksler imellem forskruede og farverige prærenderede baggrunde og 3D grafik som personerne i spillet er lavet af. De enkelte personer er utroligt simpelt bygget grafisk, men ser stadig ganske godt ud og grafikken er som den plejer at være i et Monkey Island spil: ganske detaljeret, underholdende og en god integreret del at spilet selv.

Lyden er lige som grafikken helt i topklasse. Stemmerne i spillet er utroligt gennemført, især Threepwood lyder helt genial, og hans helt suveræne og professionelt indtalte stemme er absolut en af de bedste vi har oplevet i et computerspil. Det er en fryd at høre stemmerne i Monkey island, for kun sjældent oplever man så professionelle stemmer i et computerspil.

Har hvor det tæller

Selvom Escape from Monkey Island ikke er problemfrit, så har spillet hvad der tæller, hvor det tæller: nemlig god humor og en underholdende historie. Der er enkelte problemer med spillets framerate og så er der naturligvis styringen fra helvede, men derudover er det stort set intet at klage over ved spillet. Det er langt nok til ikke at kunne gennemføres lige med det samme og selvom mange af de enkelte puzzles i spillet ofte er en kende mystiske, er de fleste forholdsvist overkommelige at løse. Det er bestemt ikke det sværeste eventyrspil vi har haft fingre i.

Escape from Monkey Island er dog i hård konkurrence med julens andet helt store adventurespil fra Ubi Soft, nemlig Stupid Invaders. Personligt vil jeg sige at Stupid Invaders er det bedste af de to, men det kommer virkelig an på smag og behag, men man skal naturligvis tænke på at Stupid Invaders har musestyring.

Hvis du er fan af eventyrspil så er der ikke så meget at rafle om. Der kommer stort set ingen adventure spil længere så Escape from Monkey Island er en velsignelse for fans af genren, der længe har måtte genspille de gamle klassikere, fordi adventure genren har været tæt på at uddø i en længere periode. Men Escape from Monkey Island beviser at det stadigt er muligt at lave et sjovt og underholdende adventure spil, også selvom styresystemet måske ikke er det bedste. Det bliver til et meget lille 8-tal til Monkey Island, der til trods for problemerne stadig formår at give os latterkramper.

Om Johan Tandrup Kensler