Ikke nok med at Disney lige har udgivet alle deres gamle klassikere i de flotteste nyrestaurerede DVD Video-udgaver, de er også begyndt at poste Playstation spil på markedet. Og som den erklærede Donaldist jeg er, MÅTTE jeg bare prøve Donald Duck Qu@ck Attack, eller Et r@pt eventyr som det også hedder, det er nemlig i fornemste Disney-stil oversat til dansk (og til de øvrige nordiske sprog, i øvrigt).

Licens-helvede

Alle der har haft computer eller spillekonsol i mere end to uger kender det: licensspillene. De er elskede og frygtede på samme tid. Det drejer sig om, at spilfirmaerne køber licenser til allerede populære tegneserier/film/bøger osv. Nogle gange går det godt, og man får som spiller lov til at iklæde sig sin superhelts' identitet. Dét er jo altid herligt. men.

Andre gange går hele software-budgettet åbenbart til den dyrebare licens, der findes sørgeligt mange eksempler på fuldstændige ubrugelige spil, med et fornemt og kendt navn på omslaget. 5. Element, Lostworld, Asterix, Lucky Luke. Men Et r@pt eventyr lover bedre. Ubi Soft satser stort og udgiver spillet til stort set alle de platforme du kan komme i tanke om.

En dyb indånding, og så i gang.
Derfor var det med nervøse trækninger i øjenkrogene at jeg startede det nyerhvervede r@ppe eventyr op i min Playstation. Ville mine ældgamle og højt elskede andevenner blive skændet, og udsat for en skæbne værre end bladdøden?

Umiddelbart blev min frygt manet i jorden af introen. Ok, man skal lige vænne sig til at se sine 2D helte blive udsat for 3D, i den gamle Playstations bedagede og kantede univers.

En (v)andet forhistorie

Men altså, historien starter med at Højben, Anders og Georg Gearløs sidder i sidstnævntes værksted og ser TV. (Stemmerne er naturligvis danske som alt andet spillet, og det virker faktisk ok sødt). Andersine har tilsyneladende gjort karriere inden for TV (neeej, ikke i "Stripperkongens Kyllinger"), og vores venner følger ivrigt med i hvordan hun i bedste docu-stil har sneget sig ind i den onde Merloks hule. Hun bliver desværre afsløret af den for mig ukendte Andeby-skurk, kidnappet, og udsendelsen afbrudt. Hvorfor sker den slags aldrig for Jens Olaf Jersild ?.

Heldigvis har Gearløs endnu en af sine typiske mystiske maskiner, så vore venner kan rejse ind i Merloks univers. Det er lidt ulogisk, men når man spiller et spil med en talende and som hovedperson, er man nød til at se lidt bort fra historiens logik.

Højben farer straks af sted, desværre for ham inden apparaturet har varmet ordentligt op, og så er det ellers op til Anders at (m)ande sig op, og redde sine fjerede venner og veninde.

Der er 4 portaler i Gearløs' værksted, og fra første portal sendes du ned på en mark hvor Rip venter dig. Herfra er der igen en række portaler, som du skal gennemføre én efter én. Her kunne jeg komme med en lang og pædagogisk forklaring om hvad spillet går ud på, jeg vil i stedet nøjes med at sige: Crash Bandicoot, Klonoa, Pacworld, Pandemonium og senest Hugo Jagten på Solstenene. Spillet er et semi-3D spil, for selv om alt er i 3D, følger Anders en bestemt fast defineret bane, uden egentlig at have 100% bevægelsesfrihed som for eksempel. i Mario64 eller Tomb Raider. Konceptet er afprøvet flere gange og har især gjort stor succes i Crash Bandicoot spillene, så det kan ikke være helt skidt. Har man aldrig prøvet den slags før, kan det ved første øjekast virke alt for nemt.

Men det er det ikke. Tro mig.

Et and-erledes spil

Anders er generelt godt animeret, hans kropssprog udstråler meget godt den arrige, iltre (m)andsperson, vi kender ham som fra både tv og tegneserier. Banerne er rimeligt flot og varierende designede, og selvfølgelig er den første bane en træningsbane hvor Gearløs løbende kontakter dig for hver ny forhindring/fjende, og fortæller hvordan du skal gøre. Meget hjælpsomt. Der er i alt 20 baner at gå amok på, hvilket skulle være nok til at holde de fleste bundet til skærmen i et par dage.

Og så er vi ved det ene af spillets to problemer: Hvis dette spil er beregnet på børn, altså helt små børn, så er det alt, alt for svært. Styringen, bare det at hoppe mellem platforme, udelukker efter min vurdering børn under 10 år fra at komme særligt langt og visse 30-årige anmeldere, for den sags skyld. Under gennemførelsen af 4. bane måtte jeg bruge udtryk som jeg IKKE har læst i et Anders And blad!.

Når Rips mark er gennemført møder man to bosser, den ene er en ret uvenlig abe, som forfølger én, og gør banen til et hæsblæsende forhindringsløb, magen til banen i Crash Bandicoot hvor Crash flygter fra en isbjørn, eller banen i Hugo jagten på Solstenene, hvor Hugo flygter fra et ildhav. Den næste boss er en stor høne, som man skal løbe rundt om og hoppe på. Og her er spillets andet problem: man savner alle de kendte figurer fra Andeby! Hvorfor er det ikke Sorteper, eller de ældgamle kendinge Sorte Slyngel, Puslingen og så videre, som befolker dette spil? Det ville have sat prikken over i'et, hvis jeg omsider kunne få skovlen under disse arvefjender. Det er lidt skuffende at spillet kun indeholder få personer fra Disney universet, men det er kun et lille kritikpunkt.

And eller sand

Bortset fra disse kritikpunkter, er Et R@pt Eventyr et udmærket spil, både for børn og voksne. Det er ikke nyskabende, det løser ikke problemerne i Mellemøsten, ej heller afskaffer det sulten i den Tredje Verden. Til gengæld er det faktisk ret underholdende, ikke mindst hvis man bare er lidt Disneyfan. Spillet kan dog ikke konkurrere med genrens forfader Crash Bandicoot, der stadigt er den ukronede konge over 3D spil med det faste bane koncept.

Spillet er doneret / udlånt med et smil fra Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00.