Hugo Vulkanøen 2

Skærmtrolden er tilbage, i det andet spil i serien om Hugos eventyr på Vulkanøen. Der er 6 små spil at vælge imellem på vulkanøen, og de kendte personer fra Vulkanøen 1, dukker alle sammen op igen for at hjælpe Hugo på sin færd. Spillet beviser at det danske software firma ITE Media, kan andet end blot lave spil til Tv.

Hvor skal vi hen du ?
Hugo Vulkanøen 2 byder på en del nyt, lidt genbrugt og lidt gammelt. Der er anvendt koncepter fra de klassiske Hugo spil og lidt gameplay fra det første Vulkanøen spil. Men det er absolut ikke nogen grund til at gå uden om Vulkanøen 2, for det er utrolig god underholdning for de mindste, der er mere varierende og underholdende end de klassiske Hugo spil. Som sagt er der 6 spil i Vulkanøen 2, henholdsvis Jockey, Vulkanen, Mineræs, Billebank, Vip af Pinden og Mahjongg. Det er de tre sidste, der er mest nytænkende, mens de tre første bygger på koncepter set i større eller mindre grad i andre Hugo spil.

Heksen, og Hugos ærkerival, Afskylia, har slået sig sammen med krokodillen Don Kroko, og har endnu engang bortført Hugos kone Hugoline og deres børn, med de Disney klingende navne, Rit, Rat og Rut. Det er der sådan set ikke rigtigt noget nyt i, for det har stort set været handlingen i samtlige Hugo spil til dato. Hugo er selvfølgeligt taget til Afskylias gemmested på Vulkanøen, for at befri rollingerne og Hugoline. Han får, ligesom i det første spil hjælp fra sine to venner, aben Jean Paul og tukanen Fernando, der er ved at blive faste gæster i Hugo spillene. Til trods for at spillet faktisk har en handling, fungerer hver af de 6 spil uafhængigt af hinanden, hvilket er en stor fordel idet du kan spillet det spil du helst vil, og springe over de spil du finder kedelige eller ikke lige har lyst til.

Klassikerne

Der er to klassikere i Vulkanøen 2. Det er Jockey, hvor Hugo rider på en struds igennem junglen, imens han samler diamanter og undgår at ramme aber, der har forvildet sig ud foran Hugo. Spillet er magen til de spil, vi alle sammen har set på Tv, hvor spilleren stort set kun har kontrol over om Hugo rider i venstre eller højre side af skærmen. Jockey spillet er en klassiker hvad Hugo spil angår, og selvfølgeligt skal der være et klassisk Hugo spil med på cd´en. Spillets levetid forlænges af at spilleren skal navigere junglen, ved at tage beslutninger om hvilken vej der skal rides, når Hugo når et T-kryds. Desuden forlænges levetiden af spillet betydeligt ved at Hugo skal vælge et af 3 håndtag at rykke i, når han har gennemført banen. Hvis han ikke hiver i det rigtige har det hele været spildt og du må prøve igen. Det er en smule irriterende for voksne spillere, mens spillere indenfor spillets målgruppe helt sikkert ikke lade sig gå på af at skulle starte forfra.

Det andet klassiske spil er Mineræs, der har en hel del til fælles med Jockey. I Mineræs skal du styre Hugo i en minevogn, i en situation, der minder meget om Indiana Jones and the Temple of Doom, hvor der også køres ræs i minevogne. Dog er spillet lidt mere kompliceret (der er flere ting at holde øje med og undgå) og går lidt hurtigere end Jockey, men konceptet er grundlæggende det samme. Fælles for begge spil er, at der er masser af sjove animationer, især når spilleren gør noget galt.

Den lånte

Spillet Vulkanen minder lidt om spillet Hugo i Lianerne fra det første Hugo Vulkanøen spil. I Vulkanen kravler Hugo op af bambusstiger inde i Afskylians vulkan, mens lava langsomt stiger under ham. Det gælder om at bevæge sig hurtigt og undgå faldende sten og drilleaber for at nå toppen, hvor der afsluttes med at Hugo igen skal vælge håndtag ligesom i de to første spil. Vulkanen er et yderst underholdende spil, der er ganske let at styre, men stadigt kræver en del af spilleren, hvad angår hurtige reflekser og overblik. Hos vores 6årige testperson, Nikolaj, var det spillet Vulkanen der vakte størst interesse, ikke mindst fordi det er det spil der har flest små videoklip, men også fordi det er et spil, der har mere action og bevægelse end de andre spil på cd´en.

De nye

Tilbage er så tre helt nye spil. Det ene er Billebank, der er en form for memory spil, hvor du skal huske en rækkefølge af biller, for at vinde over din modstander. Det er et fornøjeligt lille spil, der er fyldt med små sjovt filmklip, der viser billerne slås. Man kan sige at gameplayet er en smule som i Kongens Efterfølger fra Vulkanøen 1, der også var et huskespil, dog ikke nær så underholdende som Billebank.

Mahjongg er en udgave af det klassiske japanske brætspil af samme navn. Hugo møder på sin færd rundt på øen en japansk abe (der lader til at have været strandet på øen siden Anden Verdenskrig, hvis man skal dømme efter det rustne flyvrag, som aben sidder op af. Ganske sjov detalje). Aben udfordrer Hugo til et spil Mahjongg. I spillet skal Hugo samle brikker i par så hurtigt han kan. Det er et ganske underholdende spil, der både kan underholde piger og drenge, men så sandelig også kan underholde far og mor. At inkludere et spil som Mahjongg på cd´en er et kløgtigt træk fra udviklernes side af, idet spillet kan spilles af alle personer i alle aldre, og giver Vulkanøen 2 et varierende indhold. Det er dog i Mahjongg at grafikken kan virke en smule irriterende. Brikkerne er alle sammen i samme grå farve, og der gør dem lidt uoverskuelige.

Sidste af de 6 spil er Vip af Pinden, hvor Hugo, som en anden Robin Hood, skal forcere en træstamme, der er væltet hen over en flod i junglen. Imod ham kommer drilleaber, som Hugo skal vælte af pinden med sin stav, imens han selv undgår at blive vippet i baljen eller bidt af springende krokodiller og piratfisk. Vip af Pinden er lige lovligt kort, og selv vores 6årige test person kunne gennemføre det meget hurtigt. Men selvom det var hurtigt at komme igennem er det stadigt et ganske underholdende spil, der ikke tager skade af at blive spillet mere end en gang.

Styrker og svagheder

Vulkanøen 2 er et utroligt gennemført produkt, når man tager den unge målgruppe i betragtning. Cd´en kører med det samme den er sat i drevet og du skal ikke bekymre dig om installation. Desuden er kontrollen med Hugo let og hurtig, og børnene lærer derfor hurtigt spillene at kende. Grafikken er indbydende og skarp, med masser farver, detaljer og til tider en glimrende humor. Især Hugos ven, aben Jean Paul, fungerer godt som sjov person, og bringer spillet en afslappet stemning og godt med sjove indfald, som børnene kan grine af. Spillet er holdt i den velkendte tegneserie agtige grafik, som vi kender fra Tv, og for det meste virker den gennemført.

Lyden er som vi kender den fra Tv. Talen er skarp og let forståelig, og alting i spillet forklares selvfølgeligt på dansk. Det er en fordel at spillet er fuldstændigt baseret på tale, da det ikke kræver at spilleren skal kunne læse. Lydeffekter og musik er rimelig sparsomt anvendt og er ikke noget der påvirker oplevelsen ved at spille som sådan.

Der er ikke mange problemer at klage over ved Vulkanøen 2. De fleste er småting så som at spillet en enkelt gang eller to er gået ned, mens vi skulle skrive vores navn i hi score listen. Desuden er grafikken en smule gnidret under Mineræs, men som sagt er det småting, og det er langt fra noget, der ødelægger spiloplevelsen. Der er desværre ikke muligheder for at spille mere end en spiller, men ingen af de små spil egner sig alligevel til multiplayer spil. Det er slet ikke problemer, der generer spillere fra målgruppen, og er kun noget en gnaven gammel anmelder, som undertegnede, gider at klage over.

Vulkanøen 2 er et rimeligt sikkert køb, især hvis du allerede ejer Vulkanøen 1. Der er masser af nye spil, og mange timers underholdning i spillet. Især muligheden for at spille alle de 6 forskellige spil fra starten af, giver spillet god levetid, frem for at du skulle spille dem igennem et efter et. Der er tænkt godt over hvordan spillet er opbygget, og hvordan de enkelte spil fungerer. De er velegnet til målgruppen og lette at gå til, så der ikke nødvendigvis behøves at være en voksen hjælper for at spille, hvilket er en absolut fordel.

Der er lidt for enhver smag i spillene, både for børn og voksne, selvom spillets målgruppe er børn på 6 år. Kendskab til andre Hugo spil eller til personen Hugo er langt fra nødvendigt, men de fleste danske børn kender nok Hugo alligevel. ITE Media, der har udviklet Hugo karakteren og laver spillene med ham som hovedperson, viser med Vulkanøen 2, at danske spilfirmaer kan lave kvalitetsprodukter, helt på højde med udenlandske spil, hvis ikke endnu bedre.

Alt i alt kan det konkluderes at Vulkanøen 2 er det bedste Hugo produkt vi har set nogensinde. Men ITE Media har flere Hugo spil i ærmet, og hvis de har samme høje kvalitet, kan det være vi må revurdere den betragtning. Vulkanøen 2 er et dejligt enkelt og uforpligtende, pædagogisk og frem for alt utroligt underholdende spil, som sikkert vil sprede en del glæde og jubel juleaften.

Spillet er doneret/udlånt af de rare folk hos ITE Media, der kan kontaktes på 70 21 02 00.