Gameboy Color: Røgen fra de Olympiske Lege har knapt lagt sig før vi introduceres for endnu et sportsspil til Game Boy Color. Spillet er Track And Field: Summer Games, der introducerer nogle nye sportsgrene til den ellers meget slidte genre.

Mere avanceret

Det er ikke alt for lang tid siden vi kiggede på Carl Lewis Athletics 2000 til Game Boy Color. Nu er der endnu et sports spil klar til den lille håndholdte. Track And Field: Summer Games har flere discipliner, der ikke helt falder ind under Track & Field begrebet, men det betyder blot at spillet kan byde på forfriskende nytænkning både hvad gælder styresystem og gameplay.

Summer Games har 12 discipliner, nogle klassiske for denne slags spil, mens andre er helt nye. De klassiske er 100 meter løb, 110 meter hæk, højdespring, længdespring, stangspring og spydkast. De mere utraditionelle discipliner er 100 meter svømning, vægtløftning, spring over hest, lerdue skydning, bordtennis og fægtning. De første discipliner er klassiske for spil i Track & Field genren og har som regel været baseret på at kunne trykke hurtigt på knapperne, mens de andre er forholdsvis nytænkende og måden du styrer dem på er da også rimelig ny for genren.

Spillet er skruet sammen på megen klassisk vis. Du kan spille træning af de enkelte discipliner eller en samlet turnering, hvor du tjener point hver gang du opnår en god placering, så den endelige vinder kan kåres til sidst. Du kan spille mod en ven via et link kabel, hvilket giver Summer Games en ekstra dybde, og forlænger spillets levetid betydeligt.

Mere koordiantion
Hvor traditionelle sportsspil, som blandt andet Carl Lewis Atheltics 2000, blot kræver at du smadrer løs på din Game Boy Color, kræver flere af disciplinerne i Summer Games en hel del mere, hvilket er spillets største styrke. I stedet for blot at banke løs på kapperne for at løbe hurtigst, skal du oftest koordinere dine tryk, og kun meget få discipliner kan løses ved at banke løs (faktisk er det kun 100 meter løb hvor det gælder om at trykke hurtigst, selv svømning er mere kompliceret end løb).

Det lidt mere komplicerede styresystem betyder umiddelbart at mange af disciplinerne er blevet mere svære at vinde. Dog er der enkelte discipliner, som for eksempel fægtning, der er utroligt lette. Men grundlæggende er Summer Games et svært spil, hvilket sikkert vil frustrere mange spillere. Men variationen og antallet af discipliner er en stor styrke, og især adspredelsen i disciplinernes type giver spillet en lang levetid.

De fleste discipliner involverer den sædvanlige opbygning af kraft ved at du trykker A og B knapperne så hurtigt du kan. Men hvor det ofte var nok i andre spil, skal du i Summer Games som regel koordinere dine hurtige tryk på A og B knapperne med trykke op eller ned på piletasterne for at koordinere for eksempel et højdespring eller et spydkast. Andre discipliner skiller sig helt ud fra normen som for eksempel bordtennis eller lerdue skydning. Heldigvis er der en gennemgang af knapperne før hver disciplin, så du kan se hvordan du styrer din atlet, men spillet kræver generelt stadig en del træning før det kan mestres.

Dybere gameplay

De nye discipliner og det mere avanceret styresystem giver Summer Games en ganske uhørt dybde i forhold til konkurrenterne. Det gode gameplay bakkes godt op af ganske flot og farverig grafik og et udmærket lydspor. Begge dele er ikke helt i topklassen, men absolut over normen og det vi er vant til på Game Boy Color.

Spillets opbygning inviterer ikke just til at du går til spillet og tager et hurtigt spil. Det er lidt en skam, men Summer Games gameplay forpligter, og det er som sådan ikke et spil der er let eller hurtigt at gå til, grundet den høje kompleksitet og sværhedsgrad. Desuden tager det tid at spille en turnering.

Spillets opbygning og gameplay er dejligt forfriskende og det er helt rart at se at sportsspil og atletik genren ikke er kørt fast i samme rille. Man kan argumentere for at Summer Games ikke er en investering værd hvis du allerede ejer andre atletik til Game Boy Color. Men idet Summer Games er meget anderledes end andre spil til konsollen, bør man nok acceptere at Summer Games ikke bare er en gentagelse af ældre spils gameplay.

Game Boy Color egner sig godt til som spil som Summer Games. Derfor bør enhver, der holder af konkurrence sport eller atletik, erhverve sig Summer Games. Spillet kræver hårdt arbejde og god træning før du kan tage guldmedaljen om halsen, men når det så sker er nydelsen blot det større. Summer Games er et spil vi varmt kan anbefale til alle sportsfans ude i de danske hjem og også til alle der er trætte af ensformige platformspil.

Om Johan Tandrup Kensler