Score: 4
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:


Udgiver(e):

Det kan godt være det bare er mig, men er suppebenet der lystrer navnet Panzer General, ikke snart kogt så meget, at det er snart er på tide at smide det ud ? Det ville jo være skrækkeligt hvis SSI skulle sætte sig ned og finde på noget nyt, så hvorfor ikke bare bygge videre på en gammel succes ?

Panzer General igen igen

Vi har set bunker af spil i SSI´s General serie. Der har været Panzer General, Peoples General, Fantasy General, Allied General, Pacific General, Panzer General II og 3D. Nu er der så Panzer General III: Scorched Earth, der tydeligvis ikke har flyttet sig så meget som en millimeter, fra den allerede godt trampede sti, der vandt Panzer General berømmelse for snart 5 år siden. Spillet er denne gang henstillet til østfronten under Anden Verdenskrig. Scorched Earth giver, ligesom alle de foregående spil i serien, et simpelt og overskueligt træk baseret strategispil, uden for megen tung realisme eller alt for mange dikkedarer. Et spil til spillere, der ikke ønsker at hakke sig igennem en bibel af en manual.

Panzer General III: Scorched Earth bringer ikke megen nytænkning til serien. Den grafiske motor er hapset direkte fra Panzer General 3D Assault, der som de fleste vil erindre foregik på vestfronten. Så største nytænkning fra 3D Assault til Scorched Earth er at russiske enheder afløser de vestallierede fra Panzer General 3D Assault. Det er stort set eneste ændring der er foretaget. Terrænet og enhederne er i 3D, som de var det i 3D Assault, men heldigvis er terrænet fladere i Rusland (hvis man kan anvende terrænet i Scorched Earth som kilde til hvordan Rusland ser ud) end terrænet er på vestfronten. Problemet med 3D terrænet i Panzer General er, at til trods for at terrænet er grafisk repræsenteret i 3D, bevæger du stadigt enhederne på et "usynligt" heksagonalt kort, der så at side er gemt i terrænet. Det bliver derfor let uoverskueligt at se hvordan dine enheder er placeret i forhold til hinanden, grundet terrænets beskaffenhed, en situation, der kun bliver gjort mere forvirrende når du har fly med i kampen, eller i situationer hvor du kæmper om bakker og skråt terræn. Problemet eksisterede i 3D Assault, så det eksisterer også i samme omfang i Scorched Earth.

Hvad ? har du aldrig spillet Panzer General ?

Grundlæggende befinder Panzer General sig i den meget lette ende af strategi genren. Du har ikke forfærdeligt mange enheder at bevæge, og dem du har består altid af samme type soldater eller køretøjer. Hemmeligheden, hvis det da overhovedet er hemmeligt, ligger i at anvende flere våbenarter i et samarbejde. Der er i Scorched Earth et utroligt stort fokus på de officerer du vælger. Hver enhed er nemlig kommanderet af en officer, der bidrager enheden specielle egenskaber, og desuden afgør oficerens talent hvor mange gange i løbet af et træk en enhed må bevæge sig. Officererne tjener erfaring under kampene, og bliver således bedre fra kamp til kamp. Du kan frit opgradere officerens enhedstype, for eksempel fra Pzkw IV til Panther eller Tiger kampvogne, hvis du har point nok til at betale for de nye dyrere troppetyper. Det er et utroligt simpelt system, der er let at gå til, i modsætning til mange andre træk baserede strategispil. Det simple gameplay, er dog også en af Panzer Generals store styrker.

Men at det er let at gå til er ikke helt nok, især ikke hvis du er gammel fan af serien. Scorched Earth byder på intet nyt. Der er fire lange kampagner, to tyske og to russiske, der alle er ganske svære, selvom garvede spillere, sikkert vil kunne knække computeren på rekordtid. Nu sagde jeg "svære" om kampagnerne. Det skal ikke forstås som om computeren er blevet bedre i Scorched Earth, nej banerne er blevet større og du skal nu med færre enheder opfylde flere mål i hvert slag, hvilket har gjort spillet lidt sværere. Computeren er ikke blevet et hak bedre til at spille og laver stadigt mystiske fejl, og har en tendens til altid at angribe transport enheder, selvom de ikke transporterer noget. Den høje sværhedsgrad, der eksisterer grundet missionernes opbygning og derfor ikke kan gøres lettere ved at ændre sværhedsgraden, vil med sikkerhed virke frustrerende og frastødende på mange spillere. Andre vil blive irriteret over de manglende muligheder og simple gameplay i Panzer General III: Scorched Earth.

Stadig fans tilbage ?

Hvis Panzer General serien stadigt har fans tilbage, som den sikkert har, vil mange af dem nok blive henrykte over Scorched Earth. Alle andre burde kigge sig om efter andre strategispil, for der er masser af gode spil på markedet. Det er sådan set ikke fordi Scorched Earth er direkte dårligt, det virker bare som et slidt gameplay, men en smule dateret og gnidret grafik, irriterende lyd og ikke helt gennemarbejdet spilbalance. Det var fint nok for nogle år siden, da der ingen konkurrence var, men i år 2000, mener jeg bestemt godt at SSI kunne have gjort det bedre.

Det skal dog bemærkes at til tider kan Scorched Earth være ganske underholdende i perioder, selvom det meget ensformige spil og dine begrænsede muligheder kan få spillet til at virke lidt tungt og klodset. De nye russiske enheder og de nye russiske slagmarker, er efter min mening ikke helt nok til at begrunde en investering, med mindre du er akut Panzer General fan og du har brugt det sidste halve år på at drømme om at spille 3D Assault på østfronten. Så alt i alt et middelmådigt spil, uden megen nytænkning.

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).