Etteren var uden sammenligning suveræn, så der hviler et stort pres på efterfølgeren til Tony Hawk´s Pro Skater. Kan det overhovedet gøres bedre ? Tony Hawk´s Pro Skater II tager kampen op med større baner, flere tricks, bedre gameplay og masser af streetstyle. Gamesector står klar med skateboard og omvendt kasket.

Total street-respekt !

Som navnet Tony Hawk´s Pro Skater II antyder, handler spillet kun om en ting: at lave nogle fede tricks på dit skateboard sammen med mesteren Tony Hawk selv. Faktisk er der flere forskellige måder at gøre dette på, på en lang række forskellige baner, men mere om det senere. Alle de store skateboard stjerner fra Tony Hawk´s Pro Skater, er med i efterfølgeren, samt nogle helt nye personer, du kan fornøje dig med at spille (personligt aner jeg ikke hvem Eric Koston er, men han er åbenbart ret kendt skater). Hvis du ikke vil spille med en af de faste personer i spillet, kan du altid lave din egen skater, helt fra grunden.

Det er ikke kun alle personerne fra det første spil, der optræder igen i Tony Hawk´s Pro Skater II. Alle de måder du kan spille på, er nemlig også de samme som etteren. Der er diverse freestyle baner, hvor du kan skate rundt uden tidsbegrænsning og lave tricks, eller du kan spille den mere stressende mulighed, hvor du er under tidspres. Men den mest underholdende mulighed er, ligesom det var i etteren, at spille en såkaldt "career". I career skal du gennemføre nogle opgaver på de baner du skater på, samtidigt med at du samler diverse bonus ting op. At gennemføre disse opgaver tjener dig penge, der så kan bruges til at købe nye skateboards, gøre din skater bedre eller lære nye tricks. Målet er selvfølgeligt at blive verdens bedste skater. Banerne er blevet meget større end de var i Tony Hawk´s Pro Skater, og der er kommet betydeligt flere opgaver per bane, så der er mere at lave, mens du fræser rundt på dit bræt med hjul. Der er desuden masser af spændende steder og ting, du kan anvende til at lave tricks med dit skateboard, på de enkelte baner, og mindst et skjult område på hver bane, så banerne tigger om at blive udforsket.

Multiplayer mulighederne er lige så gode som de har i Tony Hawk´s Pro Skater, og de er bestemt en stor del af spillet. Banerne er en smule anderledes og større end de var i etteren, men Tony Hawk´s Pro Skater II formår stadigt at holde en utrolig god hastighed i multiplayer med splitscreen. Nogle af multiplayer spillene er utroligt underholdende, især Tag og Grafitti er utroligt underholdende spil, der henholdsvis handler om at køre tagfat eller duellere ved at lave den vildeste graffiti, i bedste Jet Set Radio stil. Hvis du ikke gider spille multiplayer eller singleplayer, kan du lege med Tony Hawk´s Pro Skater 2´s editor, hvor du kan fylde et rum op med alskens ramper, gelændere, trapper og andet guf som skatere hopper og kører på (i vores tilfælde falder og vælter over).

Alle de mange farver

Grafisk er Tony Hawk´s Pro Skater II utroligt imponerende, især når man tager Playstations alder i betragtning. Grafikken er knivskarp og meget farverig. Til trods for banernes størrelse, kører spillet i en stabil og meget høj hastighed, der får det hele til at virke endnu mere imponerende. Lydsporet er lige så imponerende som grafikken. Bands som Bad Religion, Rage Against The Machine og Naughty By Nature, har lavet det totalt syrede soundtrack, der giver en ganske god stemning. Nu må jeg indrømme, at jeg aldrig har skatet, eller gået med omvendt baseball cap eller haft hængerøv i mine bukser, men hvis jeg havde, så var det med sikkerhed musik, som den der er i Tony Hawk´s Pro Skater II, jeg ville have lyttet til.

Men det er ikke kun musikken i Tony Hawk´s Pro Skater II der er god. Hele lydsporet som sådan er meget godt. Der er masser af baggrundsstøj, som for eksempel biler og trafiklarm, når du skater på de store baner. Desuden er lyden af dit skateboard også ganske godt lavet, og der er en tydelig forskellig lyd, alt afhængigt hvilket underlag du kører på eller glider på. Dine bevægelser rundt på banen følges flot af kameraet, uden de sædvanligt problemer med dårlige vinkler eller langsom kameraføring. Din skaters bevægelser er hurtigt og realistiske, selv når du falder og lemlæster staklen.

Der spilles med musklerne

Med Tony Hawk´s Pro Skater II spiller Activision med musklerne, på en ellers aldrende konsol. Det er imponerende at se hvad Neversoft Entertainment har formået at presse Playstation til at klare. Ikke nok med at spillet er blevet større og kønnere, men gameplayet er også blevet betydeligt forbedret. Der er kommet større fokus på at lave tricks, som der er kommet flere af, dog samtidigt med at de store baner inviterer til udforskning og masser af freestyle skatening. Det giver spillet noget for enhver smag, og en utrolig spilbarhed.

Tony Hawk´s Pro Skater II er en virkelig vidunderlig titel, der er svær at slippe, når først du er kommet i gang. Styresystemet er simpelt, så alle fra professionelle skatere til totalt skater-jomfruer, som undertegnede, kan deltage. Dog er Tony Hawk´s Pro Skater II største problem nok målgruppen. Du skal have en vis forkærlighed for skateboards, og alt hvad det indebærer af musiksmag og streetstyle. Hvis du ikke lige syntes at skateboards og Rage Against The Machine er din kop varme vand, med tørrede knuste blade fra Kina i, så kan vi vist godt love at du ikke forelsker dig i Tony Hawk´s Pro Skater II. Men hvis du kan lide at skate, eller kunne lide Tony Hawk´s Pro Skater, så vil du ikke kunne slippe Tony Hawk´s Pro Skater II, så godt er det.