Der er efterhånden kommet en god del Star Trek spil, så det kan ikke komme som nogen overraskelse, at der nu er kommet endnu et spil baseret på tv-serierne. Vi kan roligt indrømme, at den gennemsnitlige kvalitet af Star Trek spil har skrabet bunden, så vi kan kun blive positivt overraskede over Activisions Star Trek Voyager: Elite Forces.

Ikke kun for Trekkies
Velkommen til det gode skib U.S.S Voyager (NCC-74656 for alle jer Star Trek fans), der under Kaptajn Kathryn Janeways kyndige kommando, desværre er røget en lille smule af deres oprindelige kurs. Faktisk er en "lille smule" måske at underdrive situationen, for U.S.S. Voyager er blevet sendt til den anden side af galaksen, langt fra de nærmeste menneskelige bosættelser, og kan nu se frem til en 70 år lang rejse for at komme hjem. Nu viser det sig imidlertid, som det så ofte gør i Star Trek universet, at U.S.S Voyager er langt fra alene i den ellers ukendte del af galaksen, for resten kaldet The Delta Quadrant. For at imødekomme de potentielle farer og trusler fra fremmede racer, der selvfølgeligt primært består af voldstossede og sindsforvirrede rumvæsner, opretter Kaptajn Janeway en elitestyrke kaldet "The Hazard Team". Og gæt hvem de vælger, som næstkommanderende for denne styrke af kommandosoldater ?

Hvis du svarede noget andet end "mig", så har du svaret forkert. For du er, i form af Alexander Munro, eller Alexandria hvis du vælger en kvindelig karakter, den nye næstkommanderende i Voyagers Hazard Team, og det er bestemt ikke småting, du bliver bedt om at gøre. Idet U.S.S. Voyager åbenbart er bemandet af en besætning, der er komplet talentløs, skal du stort set ordne hver eneste problem de støder på, fra radioaktive udslip til invasion af rumvæsner.

Star Trek Voyager: Elite Forces er bygget på Quake III: Arenas grafiske og tekniske motor, så der er selvfølgeligt tale om et førstepersons actionspil. Ravensoft, der har lavet spillet, har arbejdet hårdt for at fange tv-seriens stemning ned til mindste detalje. Karakterer fra serien optræder i spillet, der desuden er spækket med tekniske detaljer om alskens Star Trek isenkram. Det føles næsten som om du spiller et afsnit af tv-serien, hvilket er en virkelig styrke, som ingen andre Star Trek spil rigtigt har formået at opnå. Men selvom spillet er vejet tungt ned af Star Trek detaljer, så er det ikke nødvendigt at være total fan af Star Trek (en såkaldt Trekkie), for at følge med. Star Trek Voyager: Elite Forces har bred appel, også selvom du ikke har samtlige episoder på video. Stemningen hjælpes desuden også godt på vej, af at alle stemmer i spillet, er lavet af de skuespillere, der deltager i serien.

Ikke kun action

Selvom action selvfølgeligt er det bærende element i Star Trek Voyager: Elite Forces, bæres spillets gode stemning frem imellem missionerne, som der er 8 af i spillet, hvor du kan traske rundt på det enorme skib, og snakke med de mange besætningsmedlemmer, eller bare observere hvad Kaptajn Janeway laver på broen. Det giver en god stemning, lidt som den vi kender fra starten af Half Life. Men det er som sagt de stærke action elementer, der bærer spillet. Dine missioner er godt varierede, og du kommer op mod alt fra Borgs til uidentificerede mystiske edderkoplignende rumvæsner. Monstrenes intelligens er ganske god, især de menneskelige modstandere anvender dække ganske godt, og bevæger sig hvis de er under ild, mens de mere dyriske rumvæsner bare fræser imod dig for at flå din brystkasse op. Men du er heldigvis kun sjældent alene. Med dig har du som regel dine 5 kolleger fra din hazard gruppe, der bliver styret af computeren. Computeren styrer dine kammerater ganske godt, så de kun sjældent sidder fast, eller vader ind i dit skudfelt, hvilket tidligere har været et problem, når spil anvender computerstyrede allierede (*host* Daikatana *host*).

Spillets håndvåben er som grebet ud af Star Trek serien (i hvert fald er Phasers og Pulse Rifles gamle kendinge). Generelt er de forskellige våben ganske interessant fundet på, selvom de fleste fungerer som klassiske Quake eller Doom våben (du ved de klassiske Quake våben som raketkaster, maskinkanon, shotgun og så videre). Dog kan Phasers sættes på Stun eller Kill, hvilket er en hyggelig lille funktion, der bliver brugt på missioner, hvor du skal snige dig rundt, i stedet for at plaffe alt. De mange baner du skal spille igennem på de 8 missioner, er meget forskellige, og giver spillet et frisk pift, så du slipper for at rende rundt og kigge på de samme grå vægge hele tiden.

Simplistisk, kvadratisk, god

Grafisk er Star Trek Voyager: Elite Forces et ganske flot spil. Især de mange personer og væsner, kendt fra serien, er flot lavet, og der er ikke tvivl om hvem der er hvem. Det bakkes op af flotte våben og lys effekter, der bygger spillets stemning op (især Borg "missionen" i starten af spillet virker utrolig uhyggelig og stemningsfuld). Lyden er nogenlunde, ikke altid i lige høj kvalitet, men der er intet galt med talen i spillet. Det er mest musikken og lydeffekterne, der til tider kan skuffe en smule.

Spillet er måske lige lidt på den simple side, sammenlignet med spil som Half Life. Det er ikke direkte ødelæggende for spillets handling, men man kunne have ønsket flere Star Trek ting at anvende i spillet, i stedet for kun at løse alting ved at trykke på aftrækkeren. Når spillet endelig byder på puzzles, eller baner hvor du ikke bare kan plaffe løs, så er disse ofte meget simple og lever ikke op til resten af spillets høje niveau. Men det er småting og lidt af et luksusproblem.

Hvis man får nok af single player spillet, der kan gennemføres på små 20 time, er der altid mulighed for at mødes med et par venner over en deathmatch. Star Trek Voyager: Elite Forces byder på en udmærket multiplayer funktion, hvilket dog også var at forvente af et spil bygget på Quake III motoren. Multiplayer funktionen virker mest som en udgave af Quake III Arena, med personer taget fra Star Trek universet.

Samlet føles Star Trek Voyager: Elite Forces som et kvalitets produkt, med bred appel. Spillet er utroligt let at gå til og ganske underholdende, grundet de meget varierende rammer. Banedesignet er ganske godt og er ligesom stort set alt andet i spillet ganske tro til Star Trek universet. At historien er fast lineær og at spillet er en kende simpelt, er ganske små problemer, der ikke ødelægger den samlede fornøjelse ved at spille. Det er endeligt lykkes at lave et Star Trek spil, der kan kombinere seriens genialitet, med et gameplay og en grafik, der er til at holde ud. Beam me up Scotty.

Om Johan Tandrup Kensler