Deep Fighter

Der er gået to og et halvt år siden Criterion Studios udgav deres ubådsspil Sub Culture. Med fuld skrue, dykker vi endnu engang til havets bund, med Criterion Studios ved rorpinden, i deres nyeste undervands spil: Deep Fighter. Deep Fighter lover godt, men om det kan holde til trykket på de store dybder ?.

Wing Commander, er du der ?

I Deep Fighter befinder du dig under havets overflade i skikkelse af en ung kadet, der som medlem af The Defence Force, kæmper for din, og ikke mindst din civilisations, overlevelse. Det viser sig nemlig at det er temmelig farligt at opholde sig under vandet, så farligt at den undersøiske koloni du er en del af, har påbegyndt konstruktionen af Leviathan. Leviathan er et kæmpe moderskib, der skal bære din civilisations væk fra de undersøiske vulkanudbrud, de radioaktive sten, de undersøiske pirater og de obligatoriske muterede kæmpe dyr. Da jeres undersøiske mineanlæg bliver ødelagt er det op til dig, og din tungt bevæbnede miniubåd, at sprede undersøisk død og ødelæggelse.

Deep Fighter kan bedst sammenlignes med en blanding af Descent og det klassiske Wing Commander, tilsat omkring en million liter havvand. I din ubåd skal du gennemføre spillets 50 missioner, for at sikre at Leviathan kan blive færdigbygget. Det spænder over simpel indsamling af ressourcer, over redningsaktioner til offensive handlinger, imod undersøiske pirater eller mutanter. Den undersøiske stemning er fanget utroligt godt og er spillets store styrke. Havbunden er utroligt varierende med sprækker, skibsvrag, rustne undersøiske baser, klipper og masser og masser af tang. Havet er fyldt med skoler af fisk, eller enlige kæmpehajer, der svømmer uforstyrret omkring (med mindre du forstyrrer dem selvfølgeligt). Det hele bakkes op af lyset, der flot brydes af overfladen. Nu har jeg ikke sejlet så forfærdeligt meget i miniubåd, så min referencerammer er muligvis ikke så stor, men Deep Fighter føles ganske realistisk.

Spillets brug af lys, især på større dybder, eller når du sejler til og fra din base, der er oplyst af store projektører, giver til tider en uhyggelig stemning. Kombineret med udmærkede lydeffekter af ubådens elektriske motor og bobler fra skruerne er undervands stemningen tæt på perfekt, meget bedre end at stikke hovedet i det fyldte badekar derhjemme. Den gode stemning er bestemt også det bedste ved Deep Fighter, for selve gameplayet kan diskuteres. Spillets handling bæres frem af FMV (Full Motion Video) sekvenser imellem missionerne, hvor de forskellige "piloter" introduceres og interagerer i filmsekvenser. Der er anvendt virkelige skuespillere i FMV sekvenserne, og det er blevet et nogenlunde resultat. Det hele minder en smule om Origin Systems spillet Wing Commander Prophecy fra 1997, som de fleste nok husker grundet Mark Hamill´s optræden i spillets FMV.

Tamt til tider.

Vi har slået fast at Deep Fighter absolut har rammerne for at være et interessant spil. Men på nogle områder formår selve spillet ikke at leve op til den flotte indpakning. Din ubåd styres meget simpelt. Den kan bevæge sig med et rimeligt godt tempo igennem vandet, og har rimelige manøvre egenskaber. Største problem ved din ubåd er desværre manglen på effektive og effektfulde våben. De våben du har til rådighed (selv meget sent i spillet) virker utroligt svage og uinspirerede. Desuden er våbnenes effekter (som den grafik og lyd de producerer når du affyrer dem) meget under den standard, der er i spillet. De lidt tamme våben leder direkte over i spillets største problem: mange af missionerne er til tider lidt kedelige. Mange af fjenderne er totalt elendige, så dem smadrer du hurtigt, hvilket der ikke er meget sjov ved, mens andre missioner er trivielle udforsknings eller ressource indsamlings opgaver. Til tider er du dog så grotesk i undertal, at du godt kan forberede dig på, at spille de svære missioner mange gange, før det bliver til et tåleligt resultat.

De fleste af missionerne har meget strikse mål, og siden du er i flåden, har du bare af at følge ordre. Dog skal det til spillets forsvar siges, at flere, af de i starten lidt kedelige missioner, udvikler ganske interessant sig når du midt under missioner får ændret ordrer. Belønningen for at klare dig imod, de til tider skøre odds, er nyt militært isenkram eller andre godter til din ubåd.

Uden våde fødder.

Deep Fighters styrke er absolut de flotte og stemningsfulde undersøiske rammer. Nogle af fjenderne er ganske godt lavet (selvom deres intelligens til tider er beklagelig lav), mens andre ikke passer så godt ind i spillets omgivelser. Selve spillets handling er også udmærket, selvom skuespils præstationerne svinger fra udmærkede til middelmådige (som sædvanligt i computerspil virker dialogen lidt plat og rollerne til tider voldsomt overspillede). Jeg anvender naturligvis udtrykket skuespiller i ordets bredeste betydning, idet der ikke rigtigt er nogen på rollelisten, der har lavet andet end tv-serier eller tv-film i USA. Action elementerne i spillet svinger også kraftigt i kvalitet. Nogle missioner er ganske underholdende, mens andre syntes at være utroligt langsommelige. De fire forskellige undersøiske miljøer du kommer til som spillet skrider frem, giver dog lidt variation at kigge på, under de lange missioner.

Multiplayer delen er en god måde at nyde Deep Fighter på. Det kan sågar spilles over LAN med kun en enkelt CD, så du ikke behøves at købe dig fattig i Deep Fighter cd´ere for spille det på dit lokale netværk. Det skal Criterion Studios have ros for at have klaret.

Den samlede oplevelse ved Deep Fighter er en blandet fornøjelse. Til tider er spillet ganske underholdende, udfordrende og historien er ganske interessant med gode twists i plottet. Andre gange kan spillets hastighed virke meget langsomt. Men alt i alt holder Deep Fighter hovedet over vandet og den sluttelige dom er da også positiv.