Pokémon Pinball

Score: 9
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):

Gameboy Color: Pokémon dillen er langt fra død. Den lever i bedste velgående og har vist sig at være et af de bedste argumenter for at købe en Game Boy, vi nogensinde har hørt. Pokémon Pinball kombinerer, som navnet antyder, et klassisk flipperspil med det efterhånden velkendte Pokémon tema. En blanding der måske kan lyde mystisk, men for pokker hvor er det sjovt.

Læs manualen.. grundigt !

Som den garvede anmelder ræv, jeg anså mig selv for at være, kastede jeg mig direkte ud i at spille Pokémon Pinball. Efter kun 10 minutters frustrerende spil måtte jeg indrømme mit nederlag og krybe til at læse manualen (der, som sædvanligt når vi snakker Nintendo produkter, er at finde på dansk). Pokémon Pinball er så komplekst, at du med garanti ikke vil kunne spille det, uden grundig gennemlæsning af manualen. Nu er du advaret, og det ville være en skam at lade spillets kompleksitet, ødelægge spiloplevelsen.

Grundlæggende har Pokémon Pinball samme koncept, som de klassiske Pokémon spil Blå og Rød. Der er 150 forskellige Pokémon (for dem der ikke kender noget til Pokémon, kan vi oplyse, at der er tale om 150 små forskellige monstre, kaldet Pocket Monsters eller Pokémon), og det er dit job at fange en af hver. Dette skal gøres ved at spille flipper, hvilket jo grundlæggende lyder simpelt, men hurtigt viser sig at have en kompleksitet, ikke helt ulig den kompleksitet, der er i at sende en raket til månen. Men efter en lille times spil viser Pokémon Pinball sin virkelige styrke: det er utroligt underholdende og fængslende til en helt uhørt grad.

Rød og blå i et.

Du kan vælge enten at spille Pokémon Pinball på en rød eller blå flipper maskine, der til en vis grad hænger sammen med de velkendte Pokémon Rød og Blå. Dit mål er at ramme bestemte steder med kuglen (det er faktisk en Pokéball og ikke en kugle) i flipperspillet, så du kan fange en Pokémon. Der er mange ting, der skal rammes i rigtig rækkefølge for at en Pokémon kommer frem, og når den er fremme har du kun begrænset tid til at ramme den med kuglen, så du fanger den. Men det er ikke nok at fange Pokémon. Som de fleste hardcore Pokémon spillere ved, er det langt fra alle Pokémon, der kan fanges. Nogle Pokémon kan man kun få fat i, ved at lade en Pokémon i fangeskab udvikle sig til en ny type af Pokémon. Dette gøres, ligesom selve fangstprocessen, ved at du skal ramme specielle bonus mærker i flipperspillet. Det kræver lidt træning at komme ind i processen, og vide i hvilken rækkefølge, du skal ramme ting med kuglen, især fordi de to flippermaskiner, blå og rød, ikke fungerer helt ens.

Der er utroligt mange funktioner i Pokémon Pinball, der tilføjer til den samlede spiloplevelse. Du spiller for eksempel forskellige steder (kendt fra de klassiske Pokémon spil, steder som Lavender Town, Safari Zone eller Indigo Plateau) og hvilke Pokémons du møder er afhængig af hvor du er. Efterhånden som du spiller, kan du bevæge dig fra sted til sted, hvis du rammer de rigtige bonus knapper med kuglen. Der er desuden små bonus spil, som du kan være heldig at få. Flipper spillet selv er fyldt med Pokémon monstre, som du kan ramme for at få point eller starte en "hemmelig" funktion, fuldstændigt som i et rigtigt flipper spil. Du har desuden en lille Pikachu, hele verdens favorit Pokémon, stående nederst i flippermaskinen, hvor han hjælper dig ved gribe kuglen hvis den er ved at rulle ud.

Eneste store problem forbundet med Pokémon Pinball er at skærmen ikke scroller når du skyder kuglen op af banen. Hver af de to flippermaskiner i spillet består af to skærme, som skifter når kuglen ryger op i toppen eller ned i bunden af en af skærmene. Det bliver hurtigt en lille smule irriterende, og kan i værste tilfælde give hovedpine.

Suveræn underholdning.

Grafisk er Pokémon Pinball som vi kan forvente os det. Det er ikke forfærdeligt kønt, men heller ikke det værste vi har set på Game Boy Color. Musikken er ganske god og lydeffekterne er som de skal være til et flipperspil, med masser og larm og støj hver gang du scorer point. Kontrollen er ganske simpel. Der er de sædvanlige to arme i bunden af flippermaskinen, som du styrer med hver sin knap. Desuden kan du anvende "tilt", der grundlæggende betyder, at du ryster med hele flippermaskinen, for at få kuglen til at bevæge sig som du gerne vil have det.

Når alle de små enheder, der udgør Pokémon Pinball bliver samlet, er der kun en ting at sige: Pokémon Pinball er suverænt. Det har noget som jeg tit savner i Game Boy Color spil: længerevarende spilbarhed. Det kommer til at tage lang til at samle alle 150 Pokémon, men et enkelt spil kan overstås på fem til ti minutter, hvilket er en ganske god ting. Du kan altid checke dit PokéDex, for at se hvilke Pokémons, du mangler at fange, for din Game Boy Color gemmer selvfølgeligt informationen om hvilke Pokémons du allerede har. Der er mange andre tekniske finesser ved Pokémon Pinball: du kan f.eks. bruge en printer (hvis du er en af dem der ejer en Game Boy printer) til at printe dine high scores ud. Du kan også, via Game Boys infarøde sender, sende dine high scores til andre Game Boy spillere, så du rigtig kan blære dig.

Det er helt utroligt at Nintendo har formået at gøre noget så enkelt som et flipperspil, til et ganske avanceret Pokémon spil. Kombiner det med en rumble funktion, der ryster din Game Boy, og du har et helt suverænt bud på årets bedste Game Boy Color spil. Hvis du er fan af Pokémon, og hvem er ikke det i denne tid, så burde du bestemt ikke snyde dig selv for Pokémon Pinball. Selv hvis du ikke er Pokémon fan, så kan du stadigt nyde flipperdelen af Pokémon Pinball, for flipperspil er i forvejen ikke noget vi har set mange af til Game Boy Color. Alt i alt en guldvinder af et spil fra Nintendo.

Spillet er venligst udlånt / doneret af: Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.

Henrik Schou

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).