Homeworld: Cataclysm

Homeworld er og bliver noget sjældent. Et realtime strategi spil, der fuldstændigt formåede at bryde fri fra normen. Spillet blev da også belønnet med bunkevis af anmelder roser og det var et af de bedste PC spil i 1999. Nu er faklen givet videre, Relic, der lavede Homeworld, har overgivet spillet og universet til Barking Dog Studios, der nu har lavet Homeworld: Cataclysm. Cataclysm lover utroligt godt og meget mere af det guf, der gjorde Homeworld til et mega hit.

To boldy go where Homeworld went.
Jeg ved præcis hvad de fleste Homeworld fans tænker lige nu: En efterfølger til Homeworld ! Fedt ! Men er det virkeligt muligt at følge op på et spil som Homeworld, hvis fantastiske kamera kontrol, suveræne lydspor og uovertrufne gameplay og grafik gik op i en højere enhed og endte med en næsten religiøs spiloplevelse ? Alle de gamle Homeworld fans kan rolige slappe af, for det er lykkedes forbløffende godt for Barking Dog Studios, der klogelig ikke har flyttet sig en millimeter fra Homeworlds succesformel.

For de få, der ikke måtte vide det, er Homeworld et realtime strategi spil, med et twist. Twistet er at spillet foregår i rummet (ikke på fremmede planeters overflade, men ude i selve rummet . . du ved, det store intet stjerner hænger i), hvilket betyder at spillet er i totalt 3D. For at dette skal kunne fungere er du nødvendigvis nød til at have suveræn kontrol over dit kamera, og i både Homeworld og i Cataclysm er det lige præcis hvad du har. Du kan frit manipulere med kameraet og følge dine rumskibe rundt i verdensrummet. Det grundlæggende gameplay er meget lig andre spil i samme genre. Du bruger rumskibe til at samle ressourcer, der så kan anvendes til at forske i ny teknologi eller bruges til at bygge nye rumskibe. Begge dele er noget der foregår på dit moderskib, der fungerer lige som dine base i andre realtime strategispil. Du kan udvide dit moderskib med forskellige moduler, der giver dig mulighed for at forske i ny teknologi, eller bygge nye typer af skibe. Let og ligetil at forstå.

Dog var den suveræne historie i Homeworld så godt integreret i gameplayet, at banerne aldrig helt kom til at føles som realtime strategi baner, men snarere missioner, der var vidt forskellige i sin natur. Det er helt på samme måde Cataclysm virker. Selvom om du, når du har opfyldt din missions mål, bliver sendt til en ny sektor af rummet, føles det som om du skrider frem i spillets historie og heldigvis beholder du al opfunden teknik og de skibe, der overlevede sidste mission. Det giver en dejlig fornemmelse af at historien er sammenhængende og du slipper for at starte fra bunden af hver gang, hvilket normalt er en meget frustrerende ting ved realtime genren. Desuden er der gerne mange mål at opfylde i hver mission, og det er heldigvis kun sjældent "dræb-alle-fjender" missioner.

Handlingen i Cataclysm finder sted nogle år efter handlingen i Homeworld. The Kushan har hapset deres planet Hiigara tilbage, efter en krig mod The Taidan Empire. Som følge heraf er The Taidan Empire gået mere eller mindre i opløsning og sunket ned i noget der ligner borgerkrig med masser af rivaliserende fraktioner, der alle har travlt med at myrde hinanden, fordi de alle sammen vil være kalif i stedet for kaliffen. Du kommer ind i billedes som en Sootaaw, der er en lille klan under The Kiith. Du er helt præcis kaptajn på et af The Sootaaws mineskibe (hurra . . du havde med garanti ønsket dig en super-mega-space-star-destroyer, men fik en møjspand af et mineskib). Din hverdag går med at flytte din rustbunke af et rumskib rundt imellem planeter og lede efter værdifulde mineraler. Ikke just den fremtid du havde håbet på da du gik på flådeakademiet vel ?

Skulle været blevet i sengen

Imens du tøffer rundt og passer dig selv bliver du pludseligt kaldt i en kamp, da en fraktion af The Taidan Empire pludseligt bliver aggressive, og angriber The Kiith. Men det er faktisk slet ikke denne kamp der er centrum i spillet. For på din 2 mission finder du, og bjærger, et stykke ukendt vraggods, der viser sig at indeholde den hidtil ukendte onde kraft, kaldet The Beast (som de fleste historie bøger sikkert senere vil notere, var det dig, din klovn, der slap den fri). Det er efter The Beast stort set har overtaget hele dit skib det det rigtige Homeworld: Cataclysm begynder. Du skal nu stoppe The Beast før hele universet bliver besat.

Lyden i Cataclysm er som den var i Homeworld: suveræn. Musikken bygger spillets stemning utroligt flot op og er, til trods for at den lyder som moderniseret stammemusik, utrolig effektfuld. Det er ikke just rum musik, men på mystisk vis passer handlingen i Cataclysm utroligt godt til musikken. Lydeffekterne og talen er af samme høje standard, selvom det kan blive lidt ensformigt at høre på spillets beskeder. Lyden af kanoner, laser og missiler er ligeledes ganske god, og er bestemt med til at give kampene deres hektiske stemning, for kampene er i sandhed lige så hektiske og til tider kaotiske som de var i Homeworld. Men til alt held er der en pausefunktion, så du kan nå at danne dig et overblik, eller skifte kameravinklen så du bedre kan kommandere dine skibe.

Men for det meste klarer skibene sig selv. Du samler dem let i grupper, giver gruppen en bestemt formation og bestemmer deres aggressivitet. Grupperne og de individuelle rumskibe (en stor forskel fra Homeworld er at dit moderskib faktisk er mobilt i Cataclysm . .wow) styres ligesom i Homeworld. Idet rummet selvfølgeligt er i 3D er det ikke nok at sende rumskibene mod et sted på oversigtekortet, de skal også have at vide om de skal flyve over eller under det punkt du har valgt. Det kræver lidt træning at ramme en gruppe fjendtlige skibe, især hvis de bevæger sig og skifter højde imens, men med erfaring bliver det hurtigt overkommeligt.

I rummet kan ingen høre dig juble over grafikken

Grafikken er stadigt vidunderlig. Men for at få det meste ud af de fantastisk flotte rumskibe kræver det at du har en ordentlig morfar af et grafikkort, der kommer på hårdt arbejde med Cataclysm. Som i Homeworld er kamp i rummet et sandt lysshow af eksplosioner, laser- og ion stråler samt klynger af missiler. Skibene er efter min mening blevet flottere at se på end de var i Homeworld, men det er lidt en smagssag om man er vild med det nye rumskibs design. Det samme kan siges for mange andre af de småting, der er blevet ændret siden Homeworld, især i interfacet.

For spillere der har været igennem Homeworld er der dog stadigt mange nye ting at glæde sig over. Stort set alle rumskibene i Cataclysm er nye (og du har nu kun en slags worker skib, der nu udfører de opgaver, der før krævede Repair, Harvester og Salvage skibe) og dertil kommer de mange nye effekter, der gør livet lettere for dig. Et nyt waypoint system gør det meget lettere at sætte rumskibe på patrulje og en nyt tids accelerations knap gør at du kan accelerere spillets hastighed op til x8, hvilket hjælper enormt når du er ved at bygge noget stort eller samle ressourcer. Udover alle de nye skibe er der selvfølgeligt mange nye ting at udvikle og forske i, så du ikke kommer til at kede dig foreløbigt.

Intet spil uden multiplayer

Sidst men ikke mindst skal nævnes Cataclysms multiplayer muligheder. Du kan spille en af fire forskellige fraktioner, eller som min nuværende favorit; The Beast, der har en hel anden strategi end de fire traditionelle. Udover at The Beast er spilbar som multiplayer "race" er der ikke sket meget fra Homeworld til Homeworld:Cataclysm i multiplayer delen. Dermed ikke sagt at multiplayer Cataclysm ikke er sjovt, for det er skam utroligt underholdende.

Som Stand Alone spil er Cataclysm et spil enhver spiller, der har den mindste interesse i strategi spil, bør investere i. Det er utroligt fængslende og meget meget svært at slippe når først du er igang. Der er ikke mange ting at klage over ved Homeworld, det skulle måske lige være at noget af grafikken kan virke en smule gnidret når dit kamera kommer for tæt på og at der kan være forholdsvist svært at styre kameraet i starten. Men det er som sagt småting, især for en fan af Homeworld.

Så kort sagt, hvis du elskede Homeworld vil du elske Cataclysm endnu mere. Hvis du ikke kunne lide Homeworld (hvilket stempler dig som mærkelig og kedelig i min bog), så vil du helt sikkert hade Cataclysm endnu mere.

Henrik Schou