Warlords Battlecry

Der er sikkert mange, der med et nostalgisk suk, kan huske de klassiske Warlords spil fra det australske firma SSG. Den slags nostalgi er der ikke plads til i spilbranchen, for selv Warlords er nu blevet ofret på real time strategiens efterhånden ret blodige alter. Om Warlords har overlevet springet fra trækbaseret til realtime strategi vil anmeldelsen vise.

De prøver i det mindste

Der er ingen tvivl om at real time strategi spillene i dag er ved at være en smult yt. Genren er slidt og brug til ukendelighed, og generel mangel på nytænkning og frygt for at bevæge sig fra den allerede veltrampede sti, har fået spiludviklerne til at oversvømme markedet med real time strategi spil i alskens former og farver. De fleste har været middelmådige, men der har også været meget uinspireret møg imellem. Derfor er det en modig beslutning SSG har truffet, da de valgte at bevæge sig væk fra det trækbaserede spil, der ellers gjorde Warlords og Warlords 2 til klassikere. Men nok om det, lad os se på spillet.

Battlecry foregår i samme univers som de tidligere spil. Der er tale om en fantasy verden, hvor i bedste Tolkien stil, drager, elvere, dværge og alskens andet godt lever og ikke mindst slår hinanden ihjel for et godt ord. Til trods for at verdenen er den samme, er der meget stor forskel på gameplayet. Hvor du i det klassiske Warlords brugte dine hære til at indtage fjendens byer, der så kunne bygge flere soldater, er gameplayet i Battlecry klassisk real time strategy: du bygger bygninger og samler ressourcer, der så kan bruges til at bygge flere bygninger eller militære enheder. Det er ikke her Battlecry formår at revolutionere genren. Det er heller ikke i banernes opbygning eller handling Battlecry revolutionerer. Det handler i de fleste tilfælde om at samle ressourcer, bygge en base, bygge en hær og derefter trampe livet ud af fjenden. Så kan du rykke videre til næste bane og begynde forfra.

Der hvor Battlecry formår at løfte sig selv fra mængden, er ved anvendelsen af helte (heroes). I det klassiske Warlords havde du helte, der kunne lede dine hære, udforske huler og runier og derved finde magiske ting. Grundlæggende anvendes heroes på samme måde i Battlecry, der dog nu har et meget stærkt rollespilselement. Din helt, der kan komme fra en af spillets 9 fantasy racer, har en række unikke egenskaber og adgang til spillets 83 spells. Helten tjener erfaring når han kæmper mod fjenden og stiger da også i niveau på klassisk rollespils vis. Efterhånden som helten stiger i niveau og tjerner erfaring bliver han bedre til sine færdigheder, og mere inspirerende for tropperne i hans nærhed. Desuden er der, som der var i de klassiske Warlords spil, muligheden for at finde magiske ting, der tilføjer eller forbedrer diverse egenskaber ved din helt. Generelt er helten centrum i kampagne spillet, og det er ofte grundet heltens egenskaber og magi, at du kan sejre over betydeligt stærkere modstandere.

Din helt har nemlig indflydelse på alle soldater (elvere, enhjørninger, dværge, skeletter ..whatever) der er tæt på ham. Hans lederskab påvirker dem i kamp, så det gælder om at lade din helt lede dine tropper i kamp, dog uden at udsætte ham for alt for mange farer. Bygningerne i spillet er som vi kender dem, miner, tårne, stalde, og så videre og så videre. Der er omkring 40 unikke bygninger med i spillet, dog uden at der er megen nytænkning på det område. Spillet er baseret, som så mange andre i genren, på at du skal indsamle ressourcer for at kunne finansiere dit militær og bygge nye bygninger. Der er fire forskellige ressourcer, sten, jern, guld og krystaller. De forskellige racer i spillet har brug for forskellige mængder af ressourcer, hvilket giver yderligere variation imellem dem.

Warcraft Battlecry ?

Men selvom der er finesser som helte, magiske ting, 83 spells og andre labre detaljer kan du ikke undgå at fornemme at Warlords Battlecry ikke er et nyt spil. Der er en lurende fornemmelse af at du har set og prøvet det grundlæggende gameplay så mange gange før, at det let kan miste sin appel. Warlords Battlecry føles da også på mange måder som en sammenkogt ret lavet af Warcraft og Total Annihilation: Kingdoms, tilsat et pift af Age of Empires.

Grafisk er der ikke meget at anklage Warlords Battlecry for, hvis du da ellers ser bort fra spillets lidt belastende intro. Spillet foregår i fladt 2D terræn, og det kan så diskuteres om det er en god eller dårlig ting. Men generelt er enheds grafikken klar og dejlig farverig og generelt rar at se på. Dog er terrænet ikke det mest inspirerende i verden, og det kan blive trist i længden. Det samme gælder spillets interface, der er let overskueligt, hvilket gør spillet rimeligt let at styre, selv i intense situationer.

Lydsporet er bestemt ikke Warlords Battlecry stærkeste side. Musikken er ..ja lad os bare sige den er der, og så heller ikke mere end det. Den er bestemt ikke noget der får dig til at sidde og rocke på kanten af stolen, men den er på den anden side ikke irriterende som vi har oplevet det i andre spil. Lydeffekterne svinger i kvalitet fra ganske gode til en smule uinspireret. Det samme gælder de stemmer, der åbenbart er blevet obligatoriske i real time strategispil, når man trykker på en enhed. Disse stemmer er dog i meget højere grad varierende end det vi er blevet vant til fra andre spil i genren.

Er det nok ?

Man kan spørge sig selv om de features Warlords Battlecry har at byde på er nok til at begrunde en 400 kroners investering. Det må begrundes ud af det synspunkt at Warlords Battlecry til tider faktisk er ganske sjovt. Kampagne delen af spillet er rimeligt underholdende (og yder god genspilningsværdi idet du kan halvvejs igennem den kan vælge at spille enten god eller ond), der er god mulighed for multiplayer spil og hero konceptet er da ganske godt implementeret. MEN, og det er det store men, Warlords Battlecry mangler ligesom noget. Det bliver let ensformigt, det kommer let til at føles som de mange andre real time strategispil du har brugt din tid på. Det store problem er lige meget hvordan du vender og drejer et spil som Warlords Battlecry, så er det grundlæggende gameplay det samme. Til trods for nytænkende tiltag som kommando radius, enheders specielle magiske egenskaber og magiske genstande, så skal du stadigt bygge miner for at samle ressourcer og smedjer for at udvikle nye våben. Lyder som noget du har hørt før ? ja den slags har man gjort lige siden Warcraft kom frem i 1995.

Godt nok er grafikken flot og funktionel, men det er stadig flad 2D, som i så mange andre spil i samme genre på markedet i dag. På den anden side er Warlords Battlecry et af de bedste spil i genren i øjeblikket. Det siger dog ikke særligt meget, for udvalget af fantasy strategi spil, har mildest talt ikke været imponerende. Den endelige dom over Warlords Battlecry må tage spillets bredde i betragtning. De mange fantasy inspirerede enheder, omkring 90 i alt, giver spillet et ganske underholdende lille pift, men i den anden ende tynges spillet af den generelle stagnation, der har præget real time strategi genren. Warlords Battlecry er et godt all round bud på underholdning, men hvorvidt spillet kan konkurrere med det 3D baserede Warcraft III fra Blizzard vil tiden vise.

Henrik Schou