Diablo 2

Den længe ventede efterfølger til monsterhittet Diablo er nok et af de største trækplastre i de danske computerbutikker i nyere tid. End ikke en Britney Spears dansende nøgen hos den lokale software butik, kunne få os til at stå i kø i silende regnvejr midt om natten. Men Diablo 2 lokkede os og horder af andre mennesker til at stå i kø den halve nat. 3 års udvikling har gjort at der har været god tid til at kæle for detaljer, men på den anden side har grafikken lidt under det, da der sker meget rent skærmmæssigt i det tidsrum.

"I'll be back"

I ethvert eventyr er der en stor skurk, som har det med ikke at ville dø. Selvom det ser sort ud for mr. Bad Guy, sker der som regel et eller andet ganske uforudset, og han kan vende tilbage i det næste eventyr / film / episode. Det er noget smarte instruktører gør for at slippe for at finde på noget nyt. Og ganske således er det med Diablo 2. Den store møg-dæmon fra etteren er selvfølgelig ikke sådan at få ned med nakken, og nu hærger han rundt igen. Som modstander har han denne gang en af 5 forskellige helte, som du kan spille; paladin, barbarian, necromancer, amazon og sorceress.

Du starter ud i en lille lejr, hvor de mest fornødne ting kan skaffes. Der er nogle bipersoner at snakke med og en købmand, og så er du ellers på egen hånd. Du tøffer lidt rundt i det åbne terræn, og snart er du omringet af små snottede monstre, der som regel dør af et enkelt vap med dit mægtige våben. I første omgang gælder det bare om at tjene erfaring, så du bliver bedre til at kæmpe, men det er ikke helt formålsløst, for lige fra starten er der opgaver, der skal løses. Ultimativt skal du gennem 4 kapitler at stigende sværhedsgrad for til sidst at stå overfor Diablo himself og forsøge (endnu engang?) at tæske hans legeme til pulp og bandlyse hans onde sjæl. Hvert kapitel indeholder en række missioner der skal løses før du kommer videre.

Min helt skal være.

Da der er 5 heltetyper at vælge imellem er der umiddelbart mange muligheder for at kæmpe sig vej til Diablo. Paladin'en er en god kriger med guddommelig hjælp, barbaren er en rigtig tæskemaskine, amazonen vil helst stå på afstand med sin bue, necromanceren klapper nogle få monstre i gulvet og laver derefter de faldne fjender om til hjælpsomme skeletter, og sorceress bruger elementernes magi til at brænde, fryse og zappe fjender ihjel. Hver helt har som i Diablo nogle stats; styrke, smidighed, udholdenhed og magisk kraft, som man kan gøre bedre for hvert niveau man stiger.

Derudover er der blevet plads til at udvikle et utroligt godt færdigheds-system. Hver helt har sine specifikke færdigheder fordelt på 3 grupper, og de er med til at gøre spillerne endnu mere varierede. Der er nok ikke to helte der ligner hinanden, for alt efter hvilke færdigheder du vælger, giver du din helt nogle muligheder i kamp (og udenfor) som er helt unikke. F.eks. kan paladin'en købe en færdighed, der gør at han hele tiden går og beder til sin gud, hvilket gør at hans magiske-energi bliver omdannet til livs-energi. Necromanceren kan købe færdigheder i at lave flere skeletkrigere, som hjælper til i kamp, eller sætte sin lid til at forbande sine modstandere så de bliver svagere. Og sådan har hver helte-klasse ca. 30 færdigheder at købe op. Det kan måske virke lidt uoverskueligt for nye spillere, men dem som allerede er godt inde i Diablo vil finde det en kærkommen udvikling.

Og det er ikke kun heltens færdigheder, der siger noget om, hvor sej du er. Det er til dels også det væld af magiske ting du finder, som kan gøre en bedre på stort set alle mulige måder. Der går meget lang tid imellem du finder en magisk ting ,som er identisk med en du allerede har haft i hænderne grundet den store base af tilfældigt genererede ting.

Opgaver mig her, opgaver mig der.

Den udvalgte helt skal tæve sig vej gennem 4 akter, der hver har nogle opgaver som skal løses. Det kan være alt fra at finde et magisk relikvie til at dræbe en af Diablo's undersåtter, men fælles for dem alle er, at de har en eller anden betydning for det store hele. Historien gennem de 4 akter er vældig godt skruet sammen, og du føler ikke at du bare er på jagt efter erfaring for at blive bedre, måske lige bortset fra de første par åbne områder, hvor det kun gælder om at blive bedre.

De 4 akter er kædet sammen af nogle virkelig flotte film, hvor historien får et ekstra skub. Det hjælper lidt på det faktum, at eftersom spillet har været 3 år under udvikling, kan man godt blive lidt skuffet over grafikken, for hvis man havde forventet sig den helt store revolution siden etteren, sidder man tilbage med en smag af retro i munden. Der er ikke lavet synderligt meget om på grafikken i forhold til Diablo, og skærmen kan kun køre i en opløsning. Men nu har det jo aldrig været grafikken der bærer en titels spilbarhed, for hvor ville Pacman så være i dag?

Spillet veksler mellem at gå rundt i store åbne terræner til at kravle rundt i snævre huler, og der kræves forskellige taktikker at dræbe horderne af monstre. Man kan stadig blive nødsaget til at spille klaver på nummertasterne for at drikke potions, kæmpe og bruge magi samtidigt, men Blizzard har været flinke at lave spillet let i starten, så alle kan være med til at spille. Senere hen, efter akt 1, stiger sværhedsgraden, men det passer fint til spillerens indlæring og voksende erfaring med systemet. Paladin'en og barbaren er en slags starter-karakterer, mens det kræver mere at spille necromancer eller sorceress.

Way to go!

Blizzard har ikke skuffet den ventende skare af Diablo-fans, og til alle (både de gamle fans og dem der ikke har prøvet forløberen) er der en verden af eventyr at udforske. Og bliver man træt af single-player, er der verden over tusindvis af servere, der bare venter på at man logger ind, laver en helt og går på eventyr med folk fra hele verden. Multiplayer delen er en utrolig oplevelse og der er kommet betydelige forbedringer siden etteren på dette område (selvom der har været problemer med ustabile servere). Lige når du begynder at blive træt af Diablo 2 i singleplayer, kommer redningen i form af Diablo 2´s multiplayer muligheder, som du absolut bør belønne dig selv ved at prøve.

Om Johan Tandrup Kensler