Fiendish Games er ikke særligt kendte, men ligesom Hydro-Texaco vil de utroligt gerne være det. De prøver at skabe lidt kontroversiel stemning ved at lave små skøre actionspil, f.eks. Natural Fawn Killers: Santa's Gone Postal, Hot Chix'n'Gearstix eller SuperChic 76. Disse spil er karakteriseret af minimal brug af tid på programmering og maximal udnyttelse af simple sjove koncepter.

Fly on the Wings of Love

Hunt for Red Baron er et rigtig sødt lille action-spil. Du styrer et sæbekasse-fly fra 1. Verdenskrig, og dit simple mål er at plaffe tyskere ned. Jo flere tyskere jo bedre. Det lyder jo nemt og tilforladeligt, sådan noget man godt kunne finde på at gøre en søndag eftermiddag med familien.

Der er i alt 25 baner, med en tilpas stigende sværhedsgrad. Du starter med at skulle udføre simple missioner: bomb en fabrik, destruer nogle flak-kanoner, og efterhånden kommer du op i den tunge klasse, hvor du f.eks. skal sænke slagskibe eller smutte ud på en lille tur og i øvrigt lige kan plaffe ham den Røde ned.vi har ikke moret os så meget med simpel fly action siden vi fik Wings til Amiga 500.

Til hjælp har du et nymodens John Woo-maskingevær, der aldrig løber tør for kugler. Desuden har du enten en håndfuld bomber eller raketter som støtte hvis du bliver træt af dit primære våben. Efter nogle baner får du lov til at flyve i andre maskiner, som har en bedre manøvredygtighed og er stærkere, hurtigere osv., hvilket du også får brug for, idet pølsetyskerne har det med at blive betydeligt bedre fra mission til mission.

Du bist ein Berliner?

Grafisk og lydmæssigt er der intet at klage over ved Red Baron. Grafikken er klar og tydelig, og der er en pæn troværdig tåge i horisonten, så din PC ikke går ned ved at skulle rendere uendeligheden. Landskabet flyder uden hakken forbi under dig, og der er en god variation af banerne, så man ikke kommer til at føle at man flyver på den samme bane igen og igen. Du kommer til at flyve missioner over endeløse ørkener, over frodige franske marker, men også over mudrede og udbombede skyttegrave.

Lydene er som de skal være: søde! Dit fly summer som en honningbi, og når et af dine missiler / bomber rammer er der en heftig eksplosion, som virkelig rykker i subwooferen. Det eneste der er lidt problemer med, er at lyden godt kan være lidt tid om at komme i gang i starten af en bane, så du flyver lydløst omkring nogle sekunder (men det er et sjældent problem). Musikken er holdt i gammel stil med episk horn-/march-musik, hvilket giver den rette "gammeldavs" stemning.

Spilbarheden er helt i top, og hvis du undlader at spille med mus (hvilket er totalt umuligt!), og i stedet bruger kræfterne på at lære keyboardet at kende, har du lært at flyve på 5 minutter. Du kan lave både almindelige og inverterede loops, spinne og meget andet, og selve det at holde sig på vingerne er ikke svært for nybegynderen, mens den øvede pilot vil få megen glæde ud af de avancerede taktikker.

Discount topunderholdning

Hunt For The Red Baron er virkelig sjovt, men desværre er der kun 25 baner, og ingen mulighed for at spille netværk (det kunne ellers være helt forrygende at skyde sine venner ned!). Når/hvis man kommer igennem, åbner der sig en cheat-menu, og der kan du sætte forskellige options som højner sværhedsgraden. Nogle vil måske finde spillet for let, men om ikke andet er det sjov tidsfordriv til et par aftener.

Første Verdenskrig er kun meget overfladisk brugt som ramme for dette yderst charmerende lille spil. Så forvent ikke et avanceret flyspil med realistiske detaljer eller et spil spækket med realistiske tekniske data eller historiske fakta. Hunt For The Red baron er et actionspil. Faktisk et rigtigt godt lille actionspil.

Red Baron kan kun købes online direkte fra Fiendish Games, og er altså ikke til at finde på hylden i din lokale spilbutik.

Om Johan Tandrup Kensler