Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):

John Tiller (kendt for Talonsofts formidable Battleground serie og vinder af flere "Wargame of the Year Awards") sætter nu definitivt det lille uafhængige spilfirma Hps Simulation på verdenskortet. Tillers Panzer Campaigns Smolensk ´41 tog spilverdenen med storm, da det udkom i slutningen af sidste år. Nu følger Hps Simulations og Tiller op på deres kæmpe succes med endnu en titel i Panzer Campaigns serien, navnlig Panzer Campaigns 2: Normandy ´44. Normandy ´44 tager titlen, som bedste simulation af D Dag, fra Atomic Games fantastiske World at War: American Invades, der tidligere har domineret denne del af Anden Verdenskrig.

Virtuel Saving Private Ryan

Panzer Campaigns 2: Normandy ´44 giver dig kommando over hele den allierede landgangsstyrke den 6. juni, eller lader dig spille den forsvarende tyske Arme Gruppe B. Lige meget hvad du vælger vil Normandy ´44s størrelse hurtigt overraske dig. Spillet foregår på et kæmpe kort over Normandiet, der er 150 gange 150 felter stort. Spillets primære enhed er bataljonen, hvilke der er over 1500 af i spillet. Spillet bygger på en udvidet Smolensk ´41 motor, der er blevet betydeligt forbedret, for at kunne håndtere de utroligt mængder af enheder.

Du kan enten spille korte mindre slag, som f.eks. det amerikanske udbrud fra Utah stranden eller det tyske modangreb med 21. panser division. Normandy ´44 kommer dog først til sin ret hvis du spiller den samlede kampagne der, og hold nu fast, er hele 750 træk lang. Der er faktisk to kampagner, en "kort" der med sine 250 træk dækker perioden fra 6. juni til 1. juli, mens den lange 750 træk kampagne fortsætter helt til August. Den lange kampagne spænder så langt at du også kan nå at spille både Operation Overlord og Operation Cobra.

Kampagnen begynder med nedkastningerne af tre allierede faldskærmsdivisioner bag de tyske linjer. Normandy ´44 simulerer den kaos og forvirring, der følger et udspring i fjendtligt territorium godt, ved at faldskærmstropperne lander spredt for alle vinde samtidig med at de ofte har taget svære tab under udspringet. I næste træk dukker de første soldater op på strandene og landgangen er i fuld gang. Du skal ikke bekymre dig om at få dine drenge fra transportskibe til stranden. Enhederne dukker simpelthen op på stranden, så Saving Private Ryan inspirerede scener fra landgangsfartøjerne må du selv forestille dig, for dem bliver du desværre snydt for i Normandy ´44.

The Longest Day på computer

Læsere der elsker Avalon Hills gamle brætspil The Longest Day, vil finde mange ting i Normandy ´44 at holde af. Brikkerne repræsenterer som regel bataljoner, men det er muligt at bryde disse ned i kompagnier. I modsætning til andre spil i denne genre så holder Normandy ´44 øje med hver enkelt mand og køretøj i enhederne. Det betyder at enheder tager specifikke tab i form af enkelte køretøjer eller mænd, i stedet for bare at blive udryddet, hvilket ofte er tilfældet i andre spil af denne type. Spillet giver god og let tilgængelig information om dine enheder og hvilken stand disse er i. Enhederne flyttes på spillets utroligt store heksagon kort, hvis udseende helt sikkert vil appellere til brætspillere.

Der er mange ligheder mellem Panzer Campaigns Smolensk ´41 og Panzer Campaigns 2: Normandy ´44, men der er også sket en utrolig udvikling siden første Panzer Campaign spil kom på gaden. Der er kommet en del nyt terræn, især det ufremkommelige særprægede franske bocage vil give de allierede problemer. Nogle af de ekstra regler der blev tilføjet til Smolensk ´41 i form af updates er også medtaget. Det drejer sig om regler om brændstof og artilleriammunition, der nu kan lagres. Desuden giver Normandy ´44 dig kontrol over en betydelig flåde af destroyere, krydsere og slagskibe som du kan bruge til at give "the boys on the beach" ildstøtte med. Skibene kan dog virke en smule kluntede at anvende og de viser sig hurtigt meget sårbare for tysk ild så deres anvendelighed er minimal, selvom det giver dig en smule moralsk støtte at hamre løs på de tyske fæstninger med flådeartilleriet før du stormer.

Største forskel er at Smolensk ´41 havde inkorporeret bataljonens panserværn og tunge våben i enhedens kampværdi. I Normandy ´44 har hver bataljon sin egen sektion af panserværnskanoner samt et tungt kompagni, der kan levere støtteild til bataljonen 2-3 felter væk. Dette betyder at hvor en division i Smolensk ´41 bestod af omkring 20 enheder, består en division i Normandy ´44 af 40 eller flere enheder. Til trods for disse ændringer er gameplayet og fornemmelsen ved at spille Normandy ´44 fuldstændig som det var ved Smolensk ´41, hvilket må siges at være yderst positivt.

Normandy ´44 spilles i faser, der efterhånden er blevet varemærket for John Tillers spil. Først bevæger du dig, så skyder fjenden, så skyder du og derefter løses alle former for nærkamp. Det er et system, som alle fans af John Tillers Battleground spil, vil kunne nikke genkendende til. Selvom Normandy ´44 er utroligt omfattende og meget stort, er det lykkes for Hps Simulations at holde spillets kompleksitet på et niveau hvor alle, både nybegynder som garvet krigsspiller, kan følge med. Det er gået en smule ud over realismen, men spillets solide og underholdende gameplay kompenserer godt for dette tab.

Krig i både 2D og 3D

Grafisk er Normandy ´44 lige så farverig og imponerende som sin forgænger. Terrænet er flot og klart, mens enhederne er tydelige og fint illustreret. Lyden er som den var i Smolensk ´41. Der er kampstøj i baggrunden og de sædvanlige march- og kamplyde når du bevæger enhederne. Det giver en god stemning, selvom underlægnings støjen kan blive en smule trættende at ligge øre til i længere tid af gangen. Den letteste måde at spille Normandy ´44 på er ved at spille det i den traditionelle flade 2D. Dog kan kortet vises i 3D. Selvom 3D terrænet ikke er nær så kønt som i Tillers Battleground spil, kan 3D kortet hjælpe dig til lettere at identificere højdeforskelle i terrænet.

Man kan måske være en smule bange for at Normandy ´44 har en skæv spilbalance. Hvem kunne nogensinde find på at spille tyskere frivilligt, i en kampagne, der stiller dem overfor en betydelig overlegen fjende med totalt luftherredømme og en betydelig overlegenhed i artilleri. Men faktisk er det ganske underholdende at spille tyskere, dels fordi du har den fordel at du kender historiens gang og dels fordi Normandy ´44s AI er en smule svag i offensiven og derfor meget forudsigelig. AI problemerne kan dog løses ved at du spiller de allierede, idet computeren er betydeligt bedre i defensiven end i offensiven. Desuden kan du altid spille mod en menneskelig modstander, hvis du da ellers kan finde nogen, der gider bruge de næste 5 år af deres liv på at spille en 750 træks kampagne mod dig.

Interfacet er let og hurtigt at gå til, hvilket hjælper spillet til at flyde rimeligt hurtigt. Der er ikke nogen komplicerede forsyningsregler at holde styr på (desværre vil nogen sikkert tænke), selvom forsyninger er inkorporeret i spillet. Det samlede indtryk af Panzer Campaigns 2: Normandy ´44 er yderst positivt. Der er enkelte små problemer, hvis du ser bort fra det store problem du får, når du ikke kommer på arbejde mere fordi du sidder hjemme og spiller. De værste problemer er med AI´en, men de er ikke direkte hæmmende for oplevelsen ved at spille.

Panzer Campaigns 2: Normandy ´44 kan købes direkte fra Hps Simulations hjemmeside, hvilket nok er en god ide, da det er tvivlsomt om spillet når til butikkerne her i landet. Spillet indeholder alle de ting vi i dag er kommet til at forvente af et John Tiller spil. Hvis du bare har den mindste interesse i strategispil, er Normandy ´44 helt klart en sikker investering. Hvis du derimod ikke kan se noget specielt ophidsende i computer brætspil, bør du nok tænke dig rigtigt godt om før du spenderer dine lommepenge på Normandy ´44.

Henrik Schou

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).