Cleopatra

Pharaoh, fra spilfirmaet Breakaway Games, fulgte op på hittet Caesar III, og blev selv en af sidste års store titler. Breakaway Games følger nu op på Pharaoh med en udvidelse kaldet Cleopatra, der som de fleste nok kan gætte følger tæt i Pharaohs fodspor. Tag din mumie under armen og pyramiden på hovedet, for vi skal igen besøge en flok gamle ægyptere.

I pyramidernes skygge

Cleopatra fortsætter præcis hvor Pharaoh slap, både hvad angår gameplay men sandelig også hvad angår sværhedsgraden. Cleopatra har 4 nye missioner, der totalt indeholder 15 nye baner. Disse nye missioner ligger i direkte forlængelse af dem der var at finde i Pharaoh, hvilket betyder at de er af en rimelig høj sværhedsgrad. Men hvis du er blevet færdig med Pharaoh, vil du sikkert nyde de nye udfordringer, mens alle der ikke er færdige med Pharaoh, kan risikere at finde Cleopatra en smule (læs: utroligt) svært. Sværhedsgraden er en kombination af meget store mål for hver enkelt mission, samt nogle naboer, der mildest talt ikke er forelskede i dig og bare venter på den mindste undskyldning for at hakke økser i dit kranie.

Største forskel i gameplayet imellem Pharaoh og Cleopratra består i missionernes mål. I Pharaoh skulle du som regel bygge store monumenter (som f.eks. en pyramide eller andre spidse ægyptiske bygningsværker), mens du i Cleopatra skal bygge ting som gravkamre. Det lyder måske ikke som den helt store forskel, og det har du fuldstændig ret i. Cleopatra er meget mere af samme skuffe som Pharaoh kom fra. Cleopatra fungerer da også fuldstændigt som Pharaoh. Grundlæggende handler det om at du lokker ægyptere til din by ved at sørge for at deres behov for mad, husly, lægehjælp, underholdning og andre ægyptiske særheder bliver opfyldt. Det lyder simpelt men kombiner det med problemer med arbejdsløshed, industri, militær og naboer der konstant kommer forbi og brænder din by ned og du får et ganske underholdende og udfordrende spil. Det store paradoks opstår idet alle ægypterne i din by utroligt gerne vil have let adgang til en brønd, en læge, et marked, en skole og lignende offentlige bygninger, men ingen gider bo så tæt på at støjen forstyrrer deres hjemlige ro. Dine ægyptiske indbyggere opfører sig for det meste som en flok snot-forkælede møjunger, der kræver at du gør alt for dem, mens de ikke selv gider lette rumpen og gå 50 meter for at købe ind.

Pengene værd ?

Det kan diskuteres om der er nok nyt i Cleopatra. Missionerne er blevet sværere, der er kommet lidt nye bygninger og varer at arbejde med og der er kommet et par andre nye småting som f.eks. skorpioner, der fungerer en smule som krokodillerne fra Pharaoh (for dem der ikke har spillet Pharaoh: skorpionerne vader rundt på kortet og dræber dine indbyggere). Desuden er der kommet et par mere seriøse plager som frø-regn og græshopper. Men er det virkeligt grund nok til at ofre dine hård tjente lommepenge ? Du skal i hvert fald være stor fan af Pharaoh før Cleopatra er pengene værd.

Det kan især diskuteres om Cleopatra er pengene værd når du ser på hvilke fejl, der har sneget sig med fra Pharaoh. Spillet er stadigt plaget af verdens dårligste kampsystem. Du skal åbenbart altid kæmpe mod invaderende hære i din egen baghave, hvilket betyder at selv en sejr resulterer i at store dele af din by ligger i ruiner efter kampen. Er det utroligt svært for ægyptiske generaler at føre krig bare 100 meter uden for bymurene ? åbenbart. Desuden er dine ægyptere stadigt ikke de skarpeste knive i skuffen. De vader stadigt målløst rundt i din by med det resultat, at du kan opleve at alle dine brandfolk er kilometer væk, mens huset ved siden af brandstationen står i lys lue. Det samme gælder for de totalt ubegavede aber, der skal slæbe varer fra dine lagre til de huse og fabrikker, der skal bruge dem. Det giver frustrerende ventetider at der er kaos i leverancer af varer, især hvis du er ved at bygge et monument for at vinde banen og du må vente i flere timer på leverancer af lamper eller sten.

Den sidste ægypter

Grafisk er Cleopatra lige så flot og klar i farverne som Pharaoh. Grafikken holder stadigt og det samme kan siges om lyden. Jeg må indrømme at jeg aldrig har været i Ægypten, og at min referenceramme for hvordan en ægyptisk by ser ud består primært af en lidt slidt Asterix tegneserie og et postkort, men Cleopatra formår at skabe noget, der føles som en realistisk stemning ved hjælp af den detaljerede grafik og gode lyd. Den gode stemning og farverige grafik gør spillet lidt mere underholdende. Du kan jo altid bruge tiden, mens du venter på at dine sløve ægyptere bygger dit gravkammer færdig, til at nyde detaljerne i grafikken.

Cleopatra formår ikke at skabe samme underholdende stemning som Caesar III eller Pharaoh gjorde. Dette kan delvis skyldes de utroligt lange og besværlige missioner, men også den manglende nytænkning og de samme irriterende småfejl, bærer skylden for at Cleopatra kun virker som en middelmådig udvidelse af et klassisk spil.